preloader

در مراقبت از سالمندان چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟


در مراقبت از سالمندان چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 10100 اشتراک گذاری :

    می‌توانیم مسائلی را که باید در مراقبت از سالمندان در اولویت قرار گیرند به شرح زیر فهرست کنیم:

        پیر بودن به معنای بریده شدن از زندگی نیست. باید اطمینان حاصل شود که فرد دستور کار را دنبال می کند و مجلات، روزنامه ها و کتاب ها را مطالعه می کند.

        زنده نگه داشتن خاطره بسیار مهم است. حل پازل، تماشای آزمون ها و یادداشت برداری حافظه او را تیز نگه می دارد.

        باید در این زمینه حساس بود، زیرا وادار کردن او به یادگیری چیزی به دلیل کاهش قدرت یادگیری، یا اینکه از او بخواهید آنچه را که به زور فراموش کرده به خاطر بیاورد، باعث ایجاد احساس بی کفایتی در سالمند می شود.

        بسیار مهم است که سعی کنید سالمند را با اقدامات کوچکی که در خانه یا اتاق انجام می دهد وارد زندگی کنید.

        همچنین باید در مورد هر موضوعی از نظرات او مشورت کرد و احساس کرد که نظرات او گرفته شده است.

        استقلال سالمندان باید تا حد امکان مورد حمایت قرار گیرد و در صورت امکان لباس پوشیدن، درآوردن لباس، توالت، خوردن و آشامیدن توسط خودش انجام شود.

        نشستن، دراز کشیدن، خلاصه بی حرکت بودن در تمام مدت، بی تحرکی را تداعی می کند. بنابراین، باید اطمینان حاصل شود که او به گونه ای عمل می کند که او را مجبور نمی کند. پیاده روی کوتاه یا تمرینات پا باید انجام شود.

        با این حال، به دلیل سن، بدن نمی تواند مانند یک نوجوان حرکت کند. این وضعیت باید در نظر گرفته شود و از فرد خواسته شود که مطابق آن عمل کند.

        عادات تغذیه ای نیز باید با افزایش سن بازنگری شود. با توجه به غذاهایی که نباید مصرف شوند و غذاهایی که باید به طور خاص مصرف شوند، باید یک منو تهیه کرد.

        در صورت بروز هر گونه وضعیت غیرمنتظره مرتبط با سلامت وی، مشورت با پزشکان مربوطه کاملاً ضروری است.

    سلامت سالمندان

    طب سالمندی شاخه ای از علم است که به مشکلات سلامتی، زندگی اجتماعی، کیفیت زندگی و اقدامات پزشکی پیشگیرانه افراد بالای 65 سال می پردازد. تخصص سالمندی که زیرشاخه شاخه بیماری های داخلی است، علاوه بر آموزش تخصصی بیماری های داخلی به مدت 3 سال به آموزش زیر شاخه سالمندان نیاز دارد.

    پیری فرآیندی است که در آن استعداد ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها افزایش می‌یابد، اما تشخیص تغییرات طبیعی مرتبط با پیری از تغییرات پاتولوژیک از اهمیت بالایی برخوردار است. از این نظر باید با متخصصان سالمندی مشورت کرد. در کشور ما حدود 60 متخصص طب سالمندی در زمینه طب سالمندی فعالیت می کنند که شاخه ای نسبتاً جدید است.

    افسردگی در سالمندان

    افسردگی یکی از شایع ترین مشکلات روانی در سالمندان است. وقتی غم و اندوه، بدبینی و عدم لذت از زندگی به سطحی برسد که در زندگی روزمره اختلال ایجاد کند، این می تواند نشانه افسردگی باشد. برای سالمندان عادی نیست که در گوشه خود کنار بکشند، به سرعت احساساتی شوند، گریه کنند، به راحتی آزرده شوند و بی میلی بیش از حد. اگر تغییرات وزن (کاهش وزن یا افزایش بیش از حد)، اختلال خواب (کاهش یا افزایش بیش از حد) و شکایات فیزیکی تشخیص داده نشده (مانند درد، گاز، ضعف) همراه با این نوع خلق و خوی وجود دارد، باید با روانپزشک مشورت شود. در سالمندان، شکایات جسمی و افسردگی اغلب به قدری در هم تنیده هستند که افسردگی به ندرت تشخیص داده می شود. با این حال، افسردگی یک بیماری جدی است که خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می دهد.

استفاده از خدمات پزشکی از جمله مراجعه به پزشک متخصص در منزل باعث صرفه جویی در وقت و هزینه می شود و به جای اینکه وارد بیمارستان یا مرکز درمانی شلوغ شوید و منتظر حضور پزشک متخصص باشید، می توانید در زمان دلخواه خود از این خدمات به راحتی استفاده کنید. این موضوع در خدمات مراقبت سالمند اهمیت بالاتری را داراست.

در این مورد تخصص های زیادی وجود دارد مانند متخصص مغز و اعصاب، اورولوژیست، روانپزشک، متخصص طب اورژانس، متخصص قلب و عروق و غیره و هزینه ویزیت پزشک متخصص در منزل نسبت به مراکز درمانی و بیمارستان ها بسیار کمتر است.

با حضور پزشک متخصص آرین طب در منزل، ابتدا تست های تشخیصی شامل بررسی سطح هوشیاری، علائم حیاتی مانند نبض، فشار خون و ... برای بیمار انجام می شود و به طور معمول پس از تکمیل اطلاعات و بررسی بیمار، درمان بیماری انجام می شود. روند و پیگیری درمان آغاز خواهد شد. از طرفی با توجه به خدمات ارائه شده، هزینه ویزیت پزشک متخصص در منزل بسیار کمتر از بیمارستان است.

منبع: شفاجو
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید