preloader

تشخیص التهاب کلیه در سونوگرافی با دستگاه های هندهلد


تشخیص التهاب کلیه در سونوگرافی با دستگاه های هندهلد
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 10094 اشتراک گذاری :

نفریت یا التهاب کلیه یک بیماری بسیار خطرناک است. از نظر بسیاری از پزشکان، بیماری‌های خود ایمنی بر التهاب کلیه موثر هستند و می‌توانند عملکرد سایر اندام‌های اصلی بدن را نیز مختل کنند. علاوه بر بیماری‌های خود ایمنی، باقی عوامل مثل عفونت نیز منجر به التهاب کلیه می‌‌شوند. این بیماری آسیب بسیار زیادی به بدن وارد می‌کند، زیرا باعث می‌شود حجم زیادی از پروتئین موجود در بدن از طریق ادرار تخلیه شود.

همچنین التهاب کلیه منجر به تجمع مایعات درون بدن خواهد شد. التهاب کلیه علائم مختلفی دارد. به عنوان مثال، ادرار صورتی رنگ یا ادرار کف مانند نمونه‌هایی از علائم التهاب کلیه هستند. روش‌های مختلفی برای درمان و تشخیص التهاب کلیه وجود دارد. یکی از رایج‌ترین روش‌ها، استفاده از دستگاه سونوگرافی است‌.

به طور کلی، تشخیص و درمان بیماری‌های داخلی صرفاً با معاینه ظاهری امکان پذیر نیست و باید از دستگاه‌های پیشرفته مثل دستگاه سونوگرافی استفاده شود.

التهاب کلیه چیست؟

التهاب کلیه یا نفریت موجب تخلیه بیش از حد پروتئین از بدن می‌شود. این بیماری باید به سرعت تشخیص داده شود. در غیر این صورت، منجر به نارسایی کلیه خواهد شد. کلیه‌های سالم وظیفه سم زدایی از خون را برعهده دارند و مواد سمی موجود در مایعات یا مواد غذایی را دفع میکنند.

پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و سایر موادی که برای بدن ضروری هستند، از طریق کلیه دفع نخواهند شد. ولی در زمانی که فرد به بیماری التهاب کلیه مبتلا است، پروتئین‌ها به راحتی از طریق کلیه وارد ادرار شده و از بدن دفع می‌شوند. به همین دلیل، یکی از مهم‌ترین عوارض بیماری التهاب کلیه، عدم جذب آب و مایعات درون بدن است که به دلیل نشت پروتئین در دستگاه ادراری اتفاق می‌افتد. برخی از علائم هشدار دهنده این بیماری، تورم در ساق پا یا افزایش حجم ادرار است. همچنین ممکن است بیمار احساس خواب آلودگی و گیجی داشته باشد.

تجمع بیش از حد آب و مایعات درون بدن، در نهایت موجب افزایش وزن می‌شود. بهتر است این بیماری را به سرعت تشخیص داده و برای درمان آن اقدام کنید تا از بروز عوارض خطرناک‌تر مثل از کار افتادن کلیه جلوگیری شود.

مزیت استفاده از سونوگرافی در تشخیص التهاب کلیه

سونوگرافی کلیه، برای تصویربرداری از کلیه‌ها و تشخیص بیماری های مرتبط با آن انجام می‌شود. مزایای این روش به شرح زیر است:

  • غیر تهاجمی بودن

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از سونوگرافی برای تشخیص التهاب کلیه این است که به شکل کاملاً غیر تهاجمی انجام می‌شود. این روش کوچک‌ترین آسیبی به اندام‌های داخلی بدن وارد نمی‌کند و تصویر دقیقی از ساختار کلیه در اختیار پزشک قرار خواهد داد. بنابراین نیازی نیست در رابطه با اشعه دستگاه سونوگرافی نگران باشید. تحقیقات نشان می‌دهد امواج فراصوت برخلاف اشعه ایکس، کاملا ایمن هستند و می‌توانند برای تشخیص بسیاری از بیماری‌ها مورد استفاده قرار گیرند.

  • تشخیص دقیق و سریع

التهاب کلیه در موارد شدید بسیار دردناک است. در صورتی که التهاب کلیه نادیده گرفته شود، علائم بسیار خطرناکی مثل افزایش فشار خون یا حالت تهوع و استفراغ مشاهده می‌شود. همچنین ممکن است میزان ادرار فرد کاهش یابد. بنابراین بهتر است این بیماری را نادیده نگیرید و به سرعت برای درمان و تشخیص آن اقدام کنید.

تشخیص این بیماری با بررسی علایم ظاهری امکان‌پذیر نیست. بنابراین برای تسریع فرآیند درمان، باید از دستگاه سونوگرافی استفاده کنید. این دستگاه‌ها کوچک‌ترین مشکل و منشا بیماری را تشخیص می‌دهند و تصاویر بسیار دقیقی تولید می‌کنند که فرآیند درمان شما را سرعت خواهد بخشید.

  • هزینه کم

یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از دستگاه سونوگرافی برای تشخیص التهاب کلیه، هزینه مقرون به صرفه آن است. بسیاری از بیماران، به دلیل عدم توان پرداخت هزینه‌های پزشکی، برای درمان بیماری التهاب کلیه اقدام نمی‌کنند. بنابراین اگر به دنبال یک روش کم هزینه و مقرون به صرفه برای تشخیص التهاب کلیه هستید، روش سونوگرافی گزینه کاملا مناسبی خواهد بود.

نحوه تشخیص التهاب کلیه با دستگاه سونوگرافی هندهلد

تشخیص نارسایی کلیه با سونوگرافی به راحتی انجام می‌گیرد. از دستگاه‌های سونوگرافی مختلفی برای تشخیص التهاب کلیه استفاده می‌شود. به عنوان مثال، رایج‌ترین دستگاه برای بررسی التهاب کلیه، دستگاه سونوگرافی پزشکی است که در اکثر کلینیک‌های سونوگرافی وجود دارد.

یکی دیگر از دستگاه‌های سونوگرافی مناسب برای تشخیص سریع التهاب کلیه، دستگاه سونوگرافی هندهلد است. این دستگاه ابعاد و اندازه کوچک‌تری نسبت به دستگاه سونوگرافی معمولی دارد و هزینه خرید آن کمتر است. ولی در عین حال نتیجه بسیار دقیق و واضحی در اختیار پزشکان قرار می‌دهد. فرآیند تشخیص التهاب کلیه به شرح زیر است:

  1. فرآیند تشخیص التهاب کلیه با استفاده از دستگاه سونوگرافی هندهلد، به صورت سرپایی انجام می‌شود. در اولین مرحله باید روی تخت دراز بکشید و لباس خود را تا ناحیه شکم بالا بزنید. برخی از کلینیک‌های درمانی از شما می‌خواهند که یک لباس مخصوص بپوشید. هنگام سونوگرافی نباید جواهرات یا اکسسوری‌ها به همراه داشته باشید.
  2. زمانی که روی شکم دراز کشیدید، مقدار کمی از ژل سونوگرافی روی سطح پوست مالیده می‌شود. این ژل یک ماده کاملاً بی‌خطر است که صرفاً به عبور امواج صوتی کمک می‌کند. با استفاده از این ژل، تصاویر دقیق و واضحی روی صفحه نمایشگر مشاهده خواهد شد.
  3. در مرحله بعد، مبدل دستگاه سونوگرافی روی سطح پوست، در نزدیکی محل کلیه قرار می‌گیرد. این دستگاه می‌تواند امواج التراسوند را به سمت کلیه‌ها ارسال کند.
  4. امواج التراسوند بعد از برخورد با کلیه مجدداً به سمت بیرون بدن بازتاب می‌شوند. دستگاه سونوگرافی می‌تواند اطلاعات امواج صوتی را مورد بررسی قرار دهد و آن را به شکل تصویر روی صفحه نمایشگر نشان دهد. می‌توان از گوشی تلفن همراه، تبلت یا رایانه به عنوان صفحه نمایشگر دستگاه سونوگرافی هندهلد استفاده کرد. تمامی تصاویر در دستگاه سونوگرافی ذخیره می‌شوند و می‌توانند بعدها مجددا مورد استفاده قرار بگیرند.

چرا بهتر است پزشکان از دستگاه‌ های هندهلد برای تشخیص استفاده کنند؟

همواره به پزشکان توصیه می‌شود از دستگاه‌های هندهلد برای تشخیص و درمان بیماری‌ها استفاده کنند. دلایل مختلفی برای استفاده از این دستگاه وجود دارد.

با استفاده از این دستگاه سونوگرافی، تا حد زیادی در زمان صرفه جویی می‌شود. زیرا بیمار نیازی به مراجعه حضوری به کلینیک‌های درمانی نخواهد داشت. پزشکان می‌توانند به راحتی این دستگاه را تا منزل بیمار حمل کنند و به سرعت نوع بیماری را تشخیص دهند.

همچنین نتایج دستگاه سونوگرافی هندهلد درست مانند دستگاه‌های سونوگرافی معمولی بلافاصله قابل مشاهده است. اکثر پزشکان ابتدا برای بیمار نسخه سونوگرافی می‌نویسند. سپس بیمار باید به کلینیک‌های سونوگرافی مراجعه کرده و نوبت بگیرد. در مرحله بعد، بیمار باید مجددا از پزشک وقت دیگری بگیرد تا نتیجه سونوگرافی را به او نشان دهد. این پروسه طولانی به بیمارانی که از التهاب کلیه شدید رنج می‌برند، آسیب بسیار زیادی وارد خواهد کرد. اما با استفاده از دستگاه سونوگرافی هندهلد، پزشک می‌تواند در همان جلسه معاینه وضعیت کلیه را بررسی کند.

صفحه نمایشگر این دستگاه به راحتی به گوشی تلفن همراه و تبلت متصل می‌شود. بنابراین پزشک می‌تواند تصاویر مربوط به بیماران مختلف را در دستگاه ذخیره کرده و در مواقع اضطراری از آن استفاده کند.

نتیجه مطالب

همانطور که در شبکه شرق به طور کامل ذکر شده، کاربرد سونوگرافی در پزشکی بسیار متنوع است. از دستگاه سونوگرافی می‌توان برای درمان و تشخیص بسیاری از بیماری‌های بدن مثل بیماری‌های قلبی، بیماری‌های مربوط به کلیه و مجاری ادراری و ... استفاده کرد. التهاب کلیه یک بیماری خطرناک است که خوشبختانه می‌توان از دستگاه سونوگرافی هندهلد برای تشخیص بیماری التهاب کلیه استفاده کرد.

منبع: شفاجو
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید