preloader

10 راز جوانی برای فرار از پیری زودرس


10 راز جوانی برای فرار از پیری زودرس
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 10087 اشتراک گذاری :

حتماً تا به حال دو فرد هم سن و سال را دیده‌اید که پوستشان از نظر جوانی و شادابی با هم تفاوت دارد. شاید از خود بپرسید چرا پوست یکی چروک و خطوط ریز دارد و پوست دیگری صاف و یکدست است. این مقاله را بخوانید تا بدانید علاوه بر وراثت، چه چیزهایی در پیری زودرس پوست نقش دارند و چه عواملی به جلوگیری از پیری این عضو کمک می‌کنند؟ خبر خوب این است که چندین راهکار اثبات شده وجود دارد که می توانید به کمک آن ها، پوست خود را به طور طبیعی جوان تر نشان دهید؛ بدون آن که نیازی به لیزر، تزریق و یا انواع جراحی های پرهزینه و بعضا خطرناک داشته باشید. 

پیری پوست چیست؟

احتمالاً فکر می‌کنید هر چه سن بیشتر باشد، پوست پیرتر به نظر می‌رسد اما این جمله زمانی حقیقت دارد که سن، تنها عامل پیری پوست باشد که لزوما اینطور نیست.

نشانه‌ های پیری پوست، در بعضی از افراد زودتر نمایان می‌شود؛ برای مثال، صورت یک شخص بیست و چند ساله ممکن است چین و چروک داشته باشد که به این گونه پیر شدن غیر طبیعی پوست، پیری زودرس می‌گویند.

نکته حائز اهمیت این است که پیری زودرس پوست، قابل پیشگیری و درمان می باشد. از جمله راه های موجود برای پیشگیری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

استفاده از ضد آفتاب

تفاوتی ندارد که کنار ساحل باشید یا بیرون از خانه در حال انجام کارهای روزمره؛ در هر شرایطی پوست شما در معرض اشعه های مضر خورشید است. برای محافظت از پوست در برابر پرتوهای آفتاب اقدامات زیر را انجام دهید.

  • همیشه در سایه قرار بگیرید.
  • دست‌، گوش‌ و گردن خود را بپوشانید.
  • استفاده از کلاه و عینک آفتابی را فراموش نکنید.
  • به طور مداوم از کرم ضد آفتاب طیف گسترده با SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید.

 کرم ضدآفتاب از پوست شما در برابر اشعه های مضر UV خورشید که باعث پیری زودرس می شود، محافظت می کند. متخصصان توصیه می کنند از ضدآفتابی با حداقل SPF 30 و مقاوم در برابر آب استفاده کنید. در واقع برای جوان ماندن پوست صورتتان باید ضدآفتاب زدن را به عادت روزانه تبدیل کنید؛ حتی اگر روز بارانی و ابری در پیش دارید.

دوری از استعمال دخانیات

سیگار کشیدن روند پیری و ایجاد چین و چروک را برای پوست شما تسریع می بخشد اما اگر تاکنون سیگار می کشیدید، نگران نباشید؛ خبر خوب این است که ترک سیگار می تواند به سرعت، پیری پوست شما را متوقف کند و حتی برخی آسیب ها را به طور ملموسی از بین ببرد.

برای این که روند ترک سیگار با موفقیت بالاتری انجام شود، پیشنهاد می کنیم یک جایگزین مناسب برای رساندن نیکوتین به بدن خود انتخاب کنید. امروزه انواع ترکیبات نیکوتین دار از جمله قرص ها، آدامس ها و اسپری های بینی وجود دارند که همگی بدون نسخه در دسترس و قابل خریداری هستند.

رژیم غذایی سالم

بررسی‌ها نشان می‌دهد که مصرف زیاد میوه‌ و سبزیجات تازه باعث جلوگیری از پیری پوست می‌شود. اگر درصد بالایی از مواد غذایی شما حاوی مواد قندی و کربوهیدرات پیچیده مانند نان، ماکارونی، برنج و مواد غذایی مشابه باشد، روند پیری پوست تسریع می‌شود.

در کل هرچقدر مصرف قند و شکر، کمتر و مصرف میوه‌ها و سبزیجات تازه، بیشتر باشد، پوست شما سرحال تر خواهد بود.

مصرف مکمل های کلاژن

مکمل های کلاژن به رفع چروک پیشانی و به طور کلی علائم پیری پوست کمک می کنند. مطالعات نشان می دهد که مکمل های کلاژن می توانند خاصیت ارتجاعی و هیدراتاسیون پوست را بهبود ببخشند. پس اگر به دنبال مکملی هستید که راز جوان ماندن صورت شما باشد، مکمل های کلاژن گزینه ایده آلی است. البته لازم به ذکر است که باید قبل از شروع مصرف هرگونه مکملی با پزشک خود مشورت کنید.

ورزش                                                                                

ورزش کردن یکی دیگر از رازهای جوان ماندن صورت است که گردش خون را بهبود بخشیده و سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می کند. ورزش کردن ضمن اینکه می تواند خلق و خوی شما را بهتر کند، خطر ابتلا به بیماری های خاص را کاهش می دهد و شانس زندگی طولانی تری برای شما به ارمغان می آورد.

کنترل استرس                                                                        

احتمالا شما هم شنیده باشید که استرس می تواند باعث ایجاد جوش شود، اما علاوه بر این، استرس مداوم، می تواند فرایند پیری پوست شما را تسریع کند. با اینکه ممکن است کار سختی به نظر برسد، اما به هر حال سعی کنید راه هایی برای کاهش استرس خود بیابید.

برای مثال هر وقت که استرس شدیدی احساس کردید، مدیتیشن، یوگا، ورزش، گوش دادن به یک موسیقی آرام و بی کلام یا کشیدن نفس عمیق می تواند تاثیر بسزایی داشته باشد. ورزش، خواب کافی و داشتن یک رژیم غذایی سالم هم می تواند به رفع استرس کمک کند و این موارد به طور کلی برای حفظ سلامت و جوانی پوست شما هم عالی هستند.

خواب کافی و منظم 

برای بسیاری از افراد یک برنامه خواب سالم راز جوان ماندن صورت است. در واقع نداشتن خواب کافی در شب علائم پیری را افزایش داده و عملکرد سد پوستی را مختل می کند؛ بنابراین برای اینکه پوستتان سالم و جوان به نظر برسد، سعی کنید خواب شبانه خوب و کاملی داشته باشید. اکثر بزرگسالان به حداقل 7 ساعت خواب در هر شبانه روز نیاز دارند.

رعایت روتین پوستی

از مهم ترین دلایلی که می تواند پوست را شاداب و سرحال نگه دارد، رعایت روتین پوستی است. روتین پوستی می تواند در مراقبت از پوست شما موثر واقع شود اما تنها شرط آن برای تحقق این امر، استمرار در انجام آن و استفاده از محصولات اصل و اورجینال است.                                                              

پوست دور چشم را فراموش نکنید    

پوست اطراف چشم از حساس‌ترین مناطق صورت است و زودتر از سایر نقاط، علائم پیری را نشان می‌دهد؛ بنابراین کرم دور چشم از ضروری‌ترین انواع کرم، بعد از سی ‌سالگی محسوب می‌شود که برای پیشگیری از روند پیری بسیار مناسب است.

استفاده از کرم دور چشم مناسب و تایید شده، از پوست ظریف این ناحیه محافظت می ‌کند و با آبرسانی قوی، سبب کاهش یا از بین رفتن چروک ‌های پنجه کلاغی، چین زیر چشم، و سایر چروک‌ های ریز و مزاحم دور چشم خواهد شد.

استفاده از محصولات مناسب با نوع پوست

لایه ‌بردارها یکی از عوامل قدرتمند برای درمان پوست و جلوگیری از پیری پوست هستند و در صورت مشورت با پزشک، برای از بین بردن سلول‌ های مرده‌ پوست، استفاده از لایه ‌بردارها را در برنامه‌ هفتگی خود بگنجانید. علاوه بر انواع کرم، دو تا سه بار استفاده از لایه‌ بردارها در طول هفته، نتیجه‌ بسیار خوبی خواهد داشت و سبب تحریک فرایند تولید کلاژن، بهبود آبرسانی به پوست و خواهد شد. لایه ‌برداری روتین هر روزه نیست و روندی است که باید آرام و پیوسته برای بهبود و شادابی پوستتان انجام دهید و تاثیرات آن حداقل یک الی دو ماه بعد از مصرف مشخص می‌شود. این کار اگر درست انجام نشود در عوض داشتن پوست شاداب، با پوستی نازک و ملتهب سروکار دارید که حتی گاهی رگ‌ های سطحی آن هم پاره می شوند. همچنین استفاده از لایه بردارها می تواند سبب هیدراته ماندن پوست شما شود.

 

منبع: شفاجو
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید