preloader

برای درمان آرتروز به چه دکتری مراجعه کنیم؟


برای درمان آرتروز به چه دکتری مراجعه کنیم؟
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 10085 اشتراک گذاری :

در هنگام بروز مشکلات مفصلی و ابتلا به استئوآرتریت که به­عنوان یک بیماری شایع در نظر گرفته می­شود نیازمند مراجعه به دکتر آرتروز هستید، این بیماری به معنای التهاب یا تورم یک یا چند مفصل در بدن است که می­تواند استخوان‌ها و دیگر بافت‌ها را تحت تاثیر قرار دهد.

نشانه‌های هر فرد، با توجه به سطح بیماری او متفاوت است، اما معمولا اغلب افراد درد و سفتی مفاصل را تجربه می‌کنند. این بیماری در میان افراد بسیار شایع است و می‌تواند آنها را در سنین مختلف تحت تاثیر قرار دهد.

با آرتروز بیشتر آشنا شوید

در بدن ما مفاصل مختلفی وجود دارد که درواقع محل اتصال 2 استخوان به یکدیگر هستند، استئوآرتریت (Osteoarthritis) نوعی بیماری است که بر روی این بخش از بدن تاثیر می­گذارد و معمولا التهاب یا دژنراسیون (تجزیه) مفاصل را به­دنبال دارد.

در نظر داشته باشید که این تغییرات می­تواند در هنگام استفاده از مفصل باعث بروز درد شود که در این زمان مراجعه به دکتر آرتروز برای تشخیص سطح بیماری، میزان شدت و ارائه راه­های درمانی بسیار حائز اهمیت است. پا، دست، باسن، زانو و پایین کمر از جمله نواحی هستند که ارتروز می­تواند بر روی آنها تاثیرگذار باشد.

در گذشته استئوآرتریت به­عنوان یک وضعیت ساییدگی و پارگی شناخته می­شد که به­طور کلی با افزایش سن در ارتباط بود، اما درحال­حاضر پزشکان به این نتیجه رسیده­اند که این بیماری کل بافت­های مرتبط با مفصل از جمله استخوان، غضروف، رباط­ها، چربی و بافت­های پوشاننده مفصل (سینوویوم) را درگیر می­کند.

از نظر دکتر آرتروز دلایل بروز این بیماری چیست؟

به­طور کلی عوامل مختلفی می­تواند در بروز این بیماری دخیل باشد که مهمترین موارد در بالابردن احتمال ابتلا به OA عبارت­اند از:

  • سن: خطر ابتلا به این بیماری در اغلب موارد با بالارفتن سن افزایش می­یابد و علائم آن به­طور کلی، در افراد بالای 50 سال بیشتر دیده می­شود.
  • آسیب مفصل: شکستگی استخوان، پارگی غضروف یا رباط می­تواند منجر به بروز این بیماری شود، پس بهتر است در صورت واردشدن ضربه به مفصل و احساس درد تا مدتی بعد از سانحه، از یک دکتر ارتروز کمک بگیرید.
  • استفاده زیاد از مفاصل: استفاده مکرر از مفاصل در یک شغل یا ورزش خاص می­تواند با گذشت زمان منجر به بروز چنین عارضه­ای شود.
  • چاقی: مطابق با نظر دکتر آرتروز اضافه وزن باعث افزایش فشار روی مفصل می­شود، علاوه­بر این، سلول­های چربی در بروز التهاب نیز موثر هستند.
  • ناهنجاری­های اسکلتی-عضلانی: ناهماهنگی ساختارهای استخوانی یا مفصلی از دیگر عواملی است که در بروز این بیماری موثر واقع می­شود.
  • عضلات ضعیف: درصورتی­که عضلات بدن به­خوبی از مفصل حمایت نکنند، چنین حالتی نیز امکان بروز آرتروز را در افراد بالاتر می­برد.
  • ژنتیک: اگر فردی از اعضای خانواده شما به این بیماری مبتلا باشد امکان دارد دیگر افراد نیز در معرض خطر ابتلا به آن قرار داشته باشند.
  • جنسیت: براساس آمارهایی که وجود دارد به­ طور معمولا زنان بیشتر از مردان در معرض خطر ابتلا به OA قرار دارند.
  • فاکتورهای محیطی: عوامل خطرآفرین محیطی شامل مواردی مانند شغل فرد، سطح فعالیت بدنی، قدرت عضلات، وجود یا عدم وجود آسیب قبلی در مفصل، رژیم غذایی، هورمون­های جنسی و تراکم استخوان است.

این بیماری می­تواند عوارض بسیار زیادی را برای شما به­دنبال داشته باشد. از همین رو اگر ساکن تهران هستید، در مواقعی که احساس می­کنید مشکلی در مفاصل شما ایجاد شده بهتر است با مراجعه به دکتر آرتروز تهران بررسی­های لازم را انجام دهید.

با مشاهده چه علائمی نیازمند مراجعه به دکتر آرتروز هستید؟

علائم و نشانه‌های این بیماری معمولا در افراد با سنین بالاتر از 50 سال بیشتر دیده می‌شود، اما امکان دارد بر افراد جوان نیز تاثیرگذار باشد. به­طور معمول نشانه­های این بیماری در طول زمان بروز می­کند نه اینکه به­صورت ناگهانی ظاهر شوند، برخی از آنها به شرح زیر است:

  • درد در مفصل در زمان انجام فعالیت یا پس از کار طولانی­مدت
  • سفتی مفاصل که به­طور معمول اول صبح یا بعد از استراحت رخ می­دهد.
  • محدودیت حرکتی
  • صدای کلیک یا ترکیدن از سوی ناحیه مورد نظر در هنگام خم شدن مفصل
  • ایجاد تورم در اطراف مفصل
  • ضعف عضلانی در این ناحیه
  • بی­ثباتی مفاصل مانند بیرون پریدن ناگهانی زانو

در نظر داشته باشید که با مشاهده هر کدام از این علائم می­توانید در ابتدا با کمک دکتر مشاوره آنلاین به بررسی وضعیت خود بپردازید و درصورت نیاز به انجام معاینه­های بیشتر، برای بررسی­های حضوری به پزشک متخصص ارجاع داده شوید.

دکتر آرتروز از چه آزمایش­هایی برای تشخیص بیماری استفاده می­کند؟

زمانی که شما برای انجام معاینه­های پزشکی به دکتر آرتروز مراجعه می­کنید، پزشک سابقه درمانی شما، علائم، چگونگی تاثیر درد بر روی انجام فعالیت­ها و مصرف دارو را بررسی می­کند، او همچنین مفاصل شما را مورد بررسی قرار می­دهد.

درصورتی­که با بررسی فیزیکی احتمال بروز OA برای شما تشخیص داده شود، اغلب آزمایش­هایی در نظر گرفته می­شود تا تشخیص به­صورت کامل تایید شود:

  • آسپیراسیون مشترک: پس از بی­حس کردن ناحیه مورد نظر، یک سوزن به مفصل وارد می­شود تا مقداری از مایع را خارج کند. این آزمایش به­دنبال یافتن عفونت یا کریستال‌های موجود در مایع است تا از این طریق به بررسی بیماری شما بپردازد.
  • اشعه ایکس: اشعه ایکس می­تواند آسیب مفصل یا استخوان و تغییرات مربوط به بیماری را نشان دهد.
  • ام­آر­آی: تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) دیگر روش مورد استفاده است که دید بهتری از قسمت­های مختلف مفصل می­دهد.

روش­هایی که دکتر آرتروز برای کاهش درد شما تجویز می­کند

به­طور کلی هیچ درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد، اما روش­هایی مورد استفاده قرار می­گیرد که می­تواند به شما در مدیریت این بیماری و تسکین دردهای ناشی از آن کمک کند. برخی از این روش­های درمانی به شرح زیر است:

  • داروهای ضد التهاب و درد
  • فیزیوتراپی امکان دارد به بهبود قدرت، دامنه حرکت و تحرک کلی کمک کند.
  • یکی دیگر از اقدامات مورد نظر برای کاهش علائم و تسکین درد، تزریق کورتیزون است.

جمع­بندی

آرتروز یکی از انواع بیماری­های مفصلی است که در موارد پیشرفته با دردهای شدیدی همراه است، در صورت بروز این بیمای شما نیازمند مراجعه به دکتر آرتروز هستید. در نظر داشته باشید که ان بیماری می­تواند به تخریب مفصل منجر شود.

از جمله علائم آن نیز بی­ثباتی مفصل، احساس درد، کاهش دامنه حرکتی و برخی موارد دیگر است، به­طور کلی نیز درمانی برای آن وجود ندارد و تنها از طریق برخی از روش­ها علائم را کنترل می­کنند و درد را کاهش می­دهند.

منبع: شفاجو
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید