preloader

پرسش و پاسخ های متداول در مورد سلامت و بهداشت پوست


پرسش و پاسخ های متداول در مورد سلامت و بهداشت پوست
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 13951 اشتراک گذاری :

1.چرا پوست مهم است؟

پوست بزرگترین ارگان بدن است. این عضو درجه حرارت بدن را تنظیم می کند و از بدن ما در مقابل آسیب و عفونت محافظت می‌کند. پوست حاوی اعصابیست که به ما امکان حس کردن سرما، گرما، درد، فشار و لمس را می دهد.

2.پوست از چه لایه هایی تشکیل شده است؟

پوست متشکل از یک لایه ی نازک بیرونی (اپیدرم)، لایه ی میانی ضخیم تر (درم) و لایه ی عمیقتر (بافت زیر جلدی یا هایپودرمیس) می باشد.

3.چه تفاوتی بین سوختگی های درجه اول، دوم و سوم وجود دارد؟

سوختگی درجه اول باعث قرمزی پوست و احساس درد می شود. اگر شما روی سوختگی را کمی فشار دهید، متورم شده و به رنگ سفید در می آید. ترمیم پوست و ایجاد پوست جدید ممکن است یک یا دو روز طول بکشد. این نوع سوختگی کمترین شدت ممکن را دارد و فقط لایه ی بیرونی پوست را تحت تاثیر قرار می دهد. در سوختگی درجه ی دوم، پوست تاول زده و باعث ایجاد درد می‌شود. این نوع سوختگی علاوه بر لایه ی بیرونی، به لایه ی میانی نیز آسیب وارد می کند. سوختگی درجه سه، هر سه لایه ی پوست را دچار آسیب دیدگی می کند. پوست سوخته به رنگ سفید یا به رنگ سیاه در می‌آید. در این نوع سوختگی اگر اعصاب آسیب بینند، دردی احساس نمی شود و یا اینکه احساس درد بسیار کم است.

4.چگونه می توان از آفتاب سوختگی در امان بود؟

موارد زیر می تواند به کاهش درد و ناراحتی ناشی از آفتاب سوختگی کمک کند:

  • استفاده از کمپرس آب سرد در منطقه ی آسیب دیده
  • تیلنول (استامینوفین) و یا آسپرین یا دیگر داروهای ضد التهابی غیر ایستروئیدی (مانند موترین) می تواند برای از بین بردن ناراحتی و التهاب مفید باشد.
  • استفاده از ژل های خنک کننده و یا پماد حاوی آلوئه ورا و یا کرم های بدون نسخه ی هیدروکورتیزون 1% روی قسمت آسیب دیده می تواند در کاهش درد و ناراحتی ناشی از آفتاب سوختگی به شما کمک کند.

در موارد آفتابزدگی و یا آفتاب سوختگی های شدید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

5.چگونه می توان مشکلات پوستی را تشخیص داد؟

پزشکان می توانند مشکلات پوستی را با بحث در مورد علائم و انجام آزمایش و معاینات پوستی تشخیص دهند. در برخی موارد، ممکن است انجام تست های اضافی نیز الزامی شود. انواع تست های پوستی موجود عبارتند از: تست های باکتریایی، ویروسی یا عفونت های قارچی پوستی. برای تشخیص راش های پوستی از سلول های بدخیم سرطانی و یا خوش خیم غیر سرطانی، باید نمونه برداری از پوست انجام شود.

6.چه چیزی باعث آکنه می شود؟

علت اصلی آکنه شناخته شده نیست اما یکی از عوامل اصلی آن افزایش هورمون هایی به نام آندروژن است. این هورمون های جنسی مردانه، در دوران بلوغ، در هر دو گروه پسران و دختران افزایش می یابد. برخی از کارهایی که می تواند باعث بدتر شدن آکنه شوند عبارتند از: مالش و یا ایجاد فشار بر پوست، شستشوی محکم و شدید، فشار دادن و یا برداشتن لکه و استرس های عاطفی. آکنه با مصرف شکلات و یا سایر مواد خوراکی ایجاد نمی شود.

اگر شما دغدغه مبارزه با این بیماری را دارید، به طرح جامع ملی کرشمه بپیوندید...

منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید