preloader

10 دستاورد برتر پزشکی در سال 2013 میلادی


10 دستاورد برتر پزشکی در سال 2013 میلادی
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 17697 اشتراک گذاری :

10- تشخیص زود هنگام بیماری پارکینسون

دانشمندان در حال حاضر به این نتیجه رسیده اند که شایعترین بیماری های عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون، اگر زود تشخیص داده شوند و اقدامات پزشکی لازم به سرعت انجام شود، ممکن است درمان بیماری بهتر انجام شود. به عنوان مثال،زمانی که اولین نشانه های پارکینسون مانند لرزش انگشتان دست و لب ها و یا از دست دادن قدرت بویایی نمایان می شوند، آسیب های وارد شده به مغز و شبکه عصبی به خوبی تثبیت شده اند.

اما در اولین گزارش از بررسی نشانگر های زیستی، که همچون اثر انگشتی برای پارکینسون عمل می کنند، محققان بیان کردند که ممکن است برخی از پروتئین های موجود در مایع نخاعی به شناسایی این بیماری در مراحل اولیه کمک کنند. کارشناسان امیدوارند این یافته ها مقدمه ای باشد برای شروع مطالعات جدیدی در مورد امتحان داروهای کنونی بیماری پارکینسون که در مراحل پیشرفته آن تجویز می شود، بر روی افرادی که در مراحل اولیه ی این بیماری قرار دارند و امکان اینکه این داروها بتوانند در کنترل علائم پارکینسون در مراحل اولیه بسیار موثرتر باشند.

 

9- ژن های جدیدی که با بیماری آلزایمر در ارتباط هستند

نزدیک به 12 ژن که با یکی از رایج ترین انواع بیماری آلزایمر در ارتباط است، کشف شده بودند. به تازگی 12 ژن دیگر نیز که با همین بیماری رابطه داشتند، کشف شده اند. یافته های جدیدی در رابطه با پاسخ ها و التهابات سیستم ایمنی بدن هستند که هر دو در تغییراتِ مغزِ مرتبط با بیماری آلزایمر نقش دارند. با کشف این موضوع، دانشمندان اهداف جدیدی برای مبارزه با این بیماری یافته اند که می توانند به کمک دارو علائم از دست دادن حافظه و زوال عقل را درمان کنند. این دو از مشخصه های اصلی آلزایمر هستند.

8- تغییر تخمک های بی کیفیت به تخمک های سالم

یکی از کشمکش های زنان آمریکا برای باردار شدن، تخمک هایی با کیفیت پایین است. اما محققان دانشگاه استنفورد تکنیکی را ابداع کرده اند که به کمک آن زنانی که نارساییِ تخمدان دارند نیز می توانند تخمک های بالغ و سالم تولید کنند. این فرایند با نام "فعال سازی در شرایط آزمایشگاهی" شامل برداشتن تخمدان و یا تکه ای از بافت تخمدان و درمان آن توسط پروتئین و سایر فاکتورهایی که به فولیکول های نابالغ کمک می کند تا به تخمک های بالغ تبدیل شوند، در آزمایشگاه می باشد. سپس این بافت اصلاح شده در نزدیکی لوله های فالوپ دوباره کاشته می شود. از 27 زنی که برای انجام این آزمایش داوطلب شده بودند 5 نفر قادر به تولید تخمک های زنده شده، یک نفر باردار شد و یک نفر دیگر توانست فرزند سالمی به دنیا بیاورد.

7- معرفی قرص مدفوع

در واقع این قرص ها از باکتری های موجود در مدفوع ساخته می شوند. به نظر می رسد که شکم ما با میکروب هایی که کارهای خوبی انجام می دهند احاطه شده است. این میکروب ها به ما کمک می کنند تا غذایمان را هضم و بقیه ی مواد زائد را دفع کنیم. تعداد مناسبی از آنها می توانند کلستریدیوم دیفیشیل (Clostridium difficile یا CDF) را از بین ببرند. CDF یکی از معضلات بیمارستانی است که می تواند باعث اسهال شده و به صورت بالقوه موجب بروز التهابات کشنده روده بزرگ می شود. ساختن قرص از این میکروب ها می تواند ایده ی خوبی باشد. از 27 نفری که این قرص را امتحان کردند، هیچ کدام از آنها با عود عفونت کلستریدیوم مواجه نشدند. و صد البته این افراد با کمال میل از این روش بسیار آسان و راحت که جایگزین روش های قبلی شده است استقبال می کنند. پیش از این از پیوند مدفوع استفاده می شد که در آن از طریق یک لوله و از طریق مقعد، این کار انجام می گرفت.

 

6- مشکل ریزش مو

محققان دانشگاه کلمبیا اعلام کردند که پیوند فولیکول های مو که شامل ریشه های موهای تازه، همراه با سلول های اطراف آنهاست، می تواند برای حل مشکل ریزش مو و رشد موهای جدید کلیدی باشد. آنها تکه ای از پوست ختنه گاه یک نوزاد ختنه شده را به یک موش پیوند زدند. پوست ختنگاه به این علت انتخاب شده است که این قسمت از پوست هیچ گونه فولیکول مویی ندارد و اگر بعد از کاشت مو، هر گونه مویی رشد کند با موهای خود آن پوست اشتباه گرفته نخواهد شد. بعد از کاشت مو بر روی این پوست، فولیکول های جدید ریشه گرفته و جوانه زدند و باعث امیدواری بسیاری برای حل مشکل ریزش مو شدند.

5- یک دوز از واکسن به جای سه دوز از آن برای محافظت در برابر ویروس HPV کافیست

 

واکسن ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) یکی از بهترین راه ها برای محافظت در برابر زگیل تناسلی و سرطان گردنه رحم است. اما تنها در حدود نیمی از دختران و پسران 11 و 12 ساله هر سه دوز ایمن سازی را به صورت کامل دریافت می کند.

خوشبختانه اگر نتایج آخرین تحقیقات یک گروه بین المللی که در این زمینه فعالیت می کنند به اثبات برسد، دیگر لزومی به این کار نخواهد بود. محققان در دسته ای از زنان در کشور کاستاریکا، بعد از ابتلا به عفونت واقعی، از یک دوز از واکسن با 24 برابر آنتی بادی بیشتر استفاده کردند. در حالی که هنوز به طور یقین نمی توان گفت که این میزان برای محافظت در مقابل عفونت و کاهش خطر ابتلا به سرطان کافیست، اما نتایج نشان داده است که حتی ممکن است یک دوز از این واکسن برخی از محافظت های لازم را در برابر این ویروس انجام می دهد.

4- شبیه سازی انسان

17 سال از آن رسوایی مربوط به تقلب و اختلاس می گذرد اما بالاخره دانشمندان سلول های بنیادی شبیه سازی ای که سالها پیش بر روی سلول های یک میش انجام شده بود را بر روی سلول های انسانی نیز انجام دادند. یکی از اساتید دانشگاه علوم پزشکی اورگان از سلول های پوست انسان استفاده کرد و با استفاده از فرایندی مشابه که به آن انتقال هسته ای گفته می شود توانست به علم شبیه سازی کامل انسان دست یابد (اولین پستاندار شبیه سازی شده با این روش ساخته شده بود). پیشتر از این یک گروه از کره جنوبی، دستیابی به این علم (شبیه سازی به روش انتقال هسته ای) را اعلام کرده بودند که بعدها معلوم شد که آنها از روش IVF برای این کار استفاده کرده بودند.

البته هدف این پژوهش ساخت مینی-مس (mini-mes) نبوده است. با این حال این پژوهشگران یک سلول پوست کامل را در یک تخمک انسانی قرار دادند و با تحریک شیمیایی و الکتریکی، تخمک را وادار به تقسیم سلولی برای تولید سلول های بنیادی جنینی نمودند. سلول های بنیادی را می توان برای بازسازی بافت ها و اعضای بدن به کار برد و امید می رود که روزی فرا برسد که بتوان با استفاده از این علم به درمان بیماری هایی مانند آلزایمر، بیماری های قلبی و دیابت پرداخت.

 

3- ساخته شدن اولین تست بارداری خانگی که به شما می گوید چند ماهه باردارید

در این دستاورد تست های بارداری ارتقاء یافته اند. این اولین تست بارداری خانگیست که توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تائید شده و علاوه بر تشخیص بارداری، مدت زمان بارداری را نیز تشخیص می دهد. این تست با آزمایش همان هورمونی که می توان از روی آن بارداری را تشخیص داد، می تواند مدت زمان بارداری را تخمین بزند.

 

2- یافته هایی جدید برای درمان کلسترول به این معنیست که افراد بیشتری باید ستاتین مصرف کنند.

 

بعد از آنکه پزشک کلسترول خون شما را بالا تشخیص می دهد، از آن به بعد باید سالها با این جمله ی پزشکتان دست و پنجه نرم کنید "مواظب افزایش کلسترول خونت باش". با استفاده از یافته های انجمن قلب آمریکا و کالج قلب و عروق آمریکا ممکن است این جمله تغییر کند. یافته های جدید بر روی فاکتور های بیشماری (علاوه بر کلسترول بالای خون) که در بروز بیماری های قلبی و درمان آنها نقش دارند تمرکز کرده است. اگر شما سابقه بیماری قلبی نداشته باشید، به این معناست که مجموعه ای از فاکتور های سن، جنسیت، سابقه استعمال دخانیات، دیابت، فشار خون و کلسترول خون می توانند به پزشک شما کمک کنند که در مورد مصرف دارو های کلسترول که به آنها ستاتین گفته می شود و ممکن است بتواند از سکته مغزی جلوگیری کند، تصمیم بگیرند.

1- جاده ایدز به پایان رسید: درمان عملی ویروس HIV یک نوزاد

به نظر می رسد که نتایج از آن چیزی که تصور می شد بهتر بوده اند. این را یکی از متخصصین اطفال مرکز پزشکی می سی سی پی بیان کرده است. از یک مادر آلوده به ویروس HIV یک نوزاد به دنیا آمد و بعد از دو سال ظاهرا هیچ ویروسی در بدن این نوزاد مشاهده نشده است. می توان گفت ویروس HIV نوزاد عملا درمان شده است.

 کودکی که بعد از به دنیا آمدن، نشانه هایی از ویروس HIV را داشته باشد با استفاده از ترکیبی از سه داروی ضد HIV که معمولا برای درمان بزرگسالان تجویز می شوند، قادر خواهد بود که ویروس را بیرون بریزد. به طور کلی، پزشکان به مادر مبتلا به HIV مثبت و نوزاد تازه به دنیا آمده یک نوع داروی ضد ویرس می دهند تا از انتقال ویروس حین زایمان پیشگیری کنند. اما در این مورد چون مادر از ابتلا به ویروس HIV بی خبر بود، این فرایند پیشگیرانه انجام نشد. به همین دلین این تیم پزشکی از ترکیبی از دارو های قویتر استفاده کردند و همین عامل باعث شد که ویروس از بین برود و حتی بعد از قطع دارو ها نیز، ویروس باز نگشت.

کارشناسان جشن خود را باشکوه تر برگزار کردند زمانی که متوجه شدند بیش از 60% HIV ها ممکن است به صورت نهفته باشند. این حالت می تواند به صورت بالقوه باعث بروز عفونت های جدید و بروز علائم تازه شود اما کودک نوپای مرکز پزشکی می سی سی پی نشان داد که ممکن است بعد از ابتلا به ویروس HIV نیز شانس متوقف کردن این بیماری هنوز وجود دارد.

منبع: Health & Family
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید