preloader

آیا ارتباطی بین استفاده از تلفن همراه و سرطان وجود دارد؟


آیا ارتباطی بین استفاده از تلفن همراه و سرطان وجود دارد؟
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 12769 اشتراک گذاری :

دوستان عزیز سلام

ضمن تشکر از همراهی شما، مقاله‌ای که امروز برایتان از بین مطالب تندرستی انتخاب کرده ایم مربوط به تلفن همراه و تاثیر منفی آن در افزایش احتمال ابتلا به سرطان است.

ارتباط بین تلفن همراه و سرطان یکی از موارد علمیست که سالهاست مورد بحث و گفتگو قرار گرفته است. سال ها تحقیقاتی که در این زمینه و توسط دانشمندان مختلف انجام شده است نتایج متناقضی به همراه داشته است. در حال حاضر هیچ توافقی بر روی خطرناک بودن استفاده از تلفن همراه و میزان خطر وجود ندارد.

نگرانی اصلی در مورد استفاده از تلفن همراه، به بروز تومور های مغزی‌ای مربوط می شود که به استفاده از تلفن های همراه نسبت داده می شود. بعضی از تحقیقات نشان می دهند که میزان ابتلا به تومور های مغزی از دهه 70 میلادی اندکی افزایش پیدا کرده است، در حالی که در این دهه هنوز استفاده از تلفن همراه رایج نشده بود. البته به احتمال زیاد این افزایش اندک در واقع به عوامل دیگری مانند افزایش دسترسی به خدمات پزشکی و پیشرفت تجهیزات تصویربرداری و افزایش احتمال تشخیص تومور مغزی  بستگی دارد.

اما نتایج چندین سال مطالعه دانشمندان در زمینه ارتباط بین سرطان و استفاده از تلفن همراه چه چیزی را به ما نشان می دهد؟ در ادامه به برخی از این نتایج خواهیم پرداخت:

  • در یک مطالعه که بر روی 520000 نفر کاربر تلفن همراه در طول یک دوره 20 ساله انجام شد، محققان هیچ گونه شواهدی مبنی بر ارتباط بین تلفن های همراه و تومورهای مغزی پیدا نکردند.
  • مطالعه دیگری، توانست یک ارتباط علمی بین استفاده از تلفن همراه و سرطان غدد بزاقی را کشف کند. البته تعداد کمی از این تومور های به وجود آمده بدخیم بودند.
  • در یک مطالعه دیگر که اخیرا انجام شده است نشان داده شد که افرادی که مدت زمان بسیار زیادی از تلفن همراه استفاده می کنند احتمالا در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به یک نوعی تومور خاص مغزی به نام گلیوما (glioma) قرار دارند اما با این وجود به طور کلی هیچ گونه افزایش احتمال ابتلا به تومور مغزی به طور قطع به اثبات نرسید.

پس از ارزیابی چندین مطالعه بر روی امکان ارتباط بین استفاده از تلفن همراه و گلیوما و یک تومور مغزی غیر سرطانی موسوم به نورینوم آکوستیک (acoustic neuroma)، اعضای آژانس بین المللی تحقیقات سرطان (بخشی از سازمان بهداشت جهانی) توافق کردند که شواهد محدودی مبنی بر سرطان زا بودن اشعه تلفن همراه وجود دارد. و در نهایت این گروه اشعه تلفن همراه را در دسته عواملی قرار داد که احتمالا سرطان زا بوده و می توانند خطرناک باشند.

با این حال نمی توان گفت که این تحقیقات به پایان رسیده و داستان تمام شده است. معمولا مشاهده و کشف ارتباط یک عامل سرطان زای جدید و افزایش نرخ سرطان سالها به طول می انجامد (مانند کشف سرطان زا بودن مصرف تنباکو و توتون). در حال حاضر ممکن است مدت زمان کافی برای تشخیص افزایش میزان ابتلا به سرطانی که به صورت مستقیم به استفاده از تلفن همراه مربوط می شود، سپری نشده باشد.

و در نهایت، در حال حاضر هیچکس نمی داند که آیا واقعا تلفن همراه قادر به ایجاد سرطان هست یا خیر. اگر چه مطالعات طولانی مدتی در این زمینه انجام شده است اما با این حال هیچ گونه شواهد متقاعد کننده ای مبنی بر ارتباط بین استفاده از تلفن همراه و افزایش احتمال ابتلا به سرطان وجود ندارد.

اگر شما نگران سرطان زا بودن استفاده از تلفن همراه هستید می توانید موارد زیر را انجام دهید:

  • میزان استفاده از تلفن همراه را کمتر کنید.
  • برای مکالمه از بلند گوی تلفن همراهتان استفاده کنید.
  • از لوازمی مانند بلوتوث و یا هندزفری استفاده کنید.

اگر شما دغدغه مبارزه با این بیماری را دارید، به طرح جامع ملی کرشمه بپیوندید...

منبع: MayoClinic
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید