preloader

سندرم خستگی مزمن چیست و درمان آن چگونه است؟


سندرم خستگی مزمن چیست و درمان آن چگونه است؟
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 35148 اشتراک گذاری :

سندرم خستگی مزمن (CFS) یک بیماری است که باعث می شود شما به حدی احساس خستگی کنید که نتوانید فعالیت های عادی و روزمره خود را انجام دهید. این بیماری علائم دیگری نیز دارد اما اصلی ترین علامت آن احساس خستگی شدید به مدت بیش از 6 ماه می باشد.

بسیاری از افراد بعد از یک تا دو سال بهبود پیدا کرده و دوباره به این بیماری مبتلا نمی شوند. اما برخی از افراد ممکن است چندین سال با علائم خستگی مزمن مواجه باشند.

این بیماری به خوبی شناخته شده نیست. برخی از متخصصان معتقدند که این بیماری یک بیماری کاملا مستقل، با مجموعه ای از علائم خاص خود می باشد اما برخی دیگر از متخصصان اینگونه باوری نداشته و آن را به عنوان یک بیماری جداگانه و مستقل قبول ندارند.

هیچ آزمایشی برای تشخیص سندرم خستگی مزمن وجود ندارد. به همین دلیل پذیرفتن این بیماری توسط افراد مبتلا به آن دشوار است. داشتن افرادی که شما را باور داشته و از شما حمایت کنند بسیار مهم است. همچنین داشتن یک پزشک، که مورد قبول شما باشد نیز می تواند به شما کمک کند.

علل سندرم خستگی مزمن چه چیزهایی هستند؟

خستگی شما واقعیست و یک اختلال ذهنی نیست. این حالت واکنش بدن شماست به مجموعه ای از عوامل روحی و جسمی. پزشکان هنوز علل سندرم خستگی مزمن را کشف نکرده اند. گاهی اوقات این بیماری بعد از ابتلا به یک آنفلوانزا آغاز می شود اما هیچ مدرکی دال بر ارتباط بین این دو بیماری وجود ندارد. احتمالا مجموعه ای از عوامل کنار هم قرار می گیرند و باعث بروز این بیماری می شوند.

علائم سندرم خستگی مزمن چه چیزهایی هستند؟

علامت اصلی این سندرم خستگی بیش از حد است. اگر شما به سندرم خستگی مزمن مبتلا شده باشید:

  • ممکن است به صورت دائمی و یا بیشتر مواقع احساس خستگی داشته باشید.
  • ممکن است با مشکلات خواب مواجه شوید و یا اینکه بعد از بیدار شدن از خواب احساس خستگی کنید و حس کنید که استراحت نکرده اید.
  • ممکن است با اختلال در فکر کردن، تمرکز کردن و به خاطر سپردن مواجه شوید.
  • ممکن است با سردرد، درد عضلانی، درد مفاصل، گلو درد و درد در غدد لنفاوی گردن و زیر بغل مواجه شوید.
  • ممکن است علائم شما بعد از یک فعالیت ذهنی یا جسمی که سابق بر این برای شما کار دشواری محسوب نمی شد، شعله ور شود.

بروز افسردگی همراه با سندرم خستگی مزمن یک حالت شایع است و می تواند علائم شما را بدتر کند. داروهای ضد افسردگی می توانند به شما کمک کنند تا احساس بهتری داشته باشید.

تشخیص سندرم خستگی مزمن چگونه است؟

هیچ آزمایشی برای تشخیص این سندرم وجود ندارد و پزشکان به کمک رد کردن سایر بیماری هایی که می توانند علائم مشابهی را ایجاد کنند، ابتلا به این بیماری را تائید می کنند.

بیماری های بسیار زیادی وجود دارند که می توانند باعث احساس خستگی شوند و علت خستگی بسیاری از افراد چیزی غیر از سندرم خستگی مزمن می باشد.

درمان سندرم خستگی مزمن چگونه است؟

هیچ درمانی برای سندرم خستگی مزمن وجود ندارد اما بسیاری از علائم آن می تواند درمان شود. برای این منظور داشتن یک رابطه خوب با پزشکتان بسیار مهم است. همکاری کردن با پزشکتان برای پیدا کردن ترکیبی از دارو و یا تغییرات رفتاری که به شما کمک می کنند، بسیار مهم است. درمان ثابت و مشترکی برای تمام بیماران وجود ندارد، لذا ممکن است پزشک برای پیدا کردن بهترین روش درمانی از سعی و خطا استفاده کند.

درمان در منزل بسیار مهم است. ممکن است لازم باشد که شما در برنامه روزانه خود تغییراتی ایجاد کنید و عادت های خواب بهتری را فرا بگیرید و همچنین ممکن است لازم باشد که آهسته آهسته به ورزش ملایم روی بیاورید.

مشاوره و ورزش کردن می تواند به افراد مبتلا به سندرم خستگی مزمن کمک کند.

اگرچه کار چندان ساده ای نیست اما داشتن نگرش مثبت نیز می تواند کمک خوبی باشد. سعی کنید دچار سرخوردگی، خشم و افسردگی نشوید. مشاوره و صحبت کردن با سایر افراد مبتلا به این سندرم می تواند به شما در بهبود نگرش نسبت به این بیماری کمک کند.

منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظرات کاربران
وحید ش 1399/10/16
سلام چطور میتونم جهت درمان این بیماری (خستگی مزمن) اطلاعات بیشتری در این مورد کسب کنم و در صورت نیاز برای درمان اقدام کنم؟ با تشکر
نظرات کاربران
پاسخ شفاجو 1399/10/17
<p>سلام، شما میتوانید سوالتان را در قسمت مشاوره پزشکی مطرح کنید تا پزشکان شفاجو پاسخ دهند.</p>