preloader

تقویت سیستم ایمنی بدن. چرا و چگونه؟


تقویت سیستم ایمنی بدن. چرا و چگونه؟
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 15346 اشتراک گذاری :

آیا در جستجوی روشهایی برای افزایش سیستم ایمنی بدنتان و رهایی از آنفولانزا هستید؟ سیستم ایمنی بدن عاملی است که  مانع از ابتلا به بیماری میشود، هر گونه اختلال در آن میتواند منجر به ابتلا به بیماری شود.در زیر روشهای ارتقاء سیستم ایمنی بدن جهت جلوگیری از ابتلا به عفونت های  ویروسی و باکتریایی بیان شده است.

سیستم ایمنی چیست؟

با ساده ترین بیان، سیستم ایمنی شبکه ای از سلولها و اندام هایی است که در همکاری با یکدیگر از شما در مقابل بیماری محافظت می نمایند. سیستم ایمنی بدن مانع ورود پروتئین های خارجی به بدن شما میشود.اگر در شرایطی تعداد محدودی از آن ها نیز به بدن نفوذ کنند، همچنان شما ایمن هستید، چرا که با داشتن سیستم قوی " جستجوگر و نابودگر"، بدن تعداد بیشتری از سلولهای ایمنی را به کار میگیرد تا این عوامل بیماری زای خارجی را پیدا و نابود کند.

چگونه سیستم ایمنی مانع از بروز بیماری میشود؟

بدن انسان توانایی ذاتی ای در تولید پادتن هایی دارد که سلولهای بیگانه و غیر عادی را از بین میبرند.این پادتن ها نه تنها با عوامل بیماری هایی چون آنفولانزا و سرماخوردگی مبارزه میکنند، بلکه نقش مهمی در حفاظت شما در برابر بیماریهای خطرناکی چون سرطان و بیماریهای قلبی دارند.

همچنین، در بدن انسان سیستم محافظتی دیگری در کنار پادتن ها وجود دارد، این سیستم متشکل از سلول هایی است که به صورت غیرمستقیم  از بدن در برابر بیماریها محافظت میکند. سلولهای سیستم ایمنی بدن " کمک کننده" و "از بین برنده" هستند، هم چنین آنها به بدن کمک میکنند تا تاریخچه ای برای مبارزه بر علیه بیماری ها ذخیره کند.

هنگامیکه بدن عامل بیماری زای متجاوز را دگربار مشاهده کند، بلافاصله از حافظه، مبارزه قبلی با بیماری را بیاد می آورد و استراتژی موففق پیشین را این بار قبل از گسترش بیماری با سرعت به کار میگیرد.این  سازوکار مشابه فرایند واکسینه کردن بر علیه بیماری هایی چون آبله مرغان، سرخک و هپاتیت است. هنگامیکه شما واکسن آنفولانزا یا سرخک را دریافت میکنید، به مقدار مشخص و  غیر خطرناک، عامل بیماری را دریافت میکنید، در نتیجه سیستم ایمنی بدن می آموزد چگونه در مواقع ابتلای واقعی به بیماری پادتن تولید کند تا با عامل بیماری زا مبارزه و از بدن محافظت نماید.

چه واکسن هایی جهت مبارزه با بیماری ها توصیه میشوند؟

واکسنهای هپاتیت A  و B ، وبا، دیفتری ، کزاز، سیاه سرفه، سرخک، سرخجه، آبله مرغان، فلج اطفال، سینه پهلو، سوزاک، HPV ، آنفولانزا، آنفولانزا و هموفیلی تیپ B HiB  برای کودکان و بزرگسالان توصیه شده است.

بزرگسالانی که در معرض ایدز و یا سرطان هستند توصیه میشود بر علیه آنفولانزا نیز واکسینه شوند. در حقیقت واکسن سرماخوردگی برای کلیه کودکان و بزرگسالانی که علاقه مند به کاهش خطر ابتلا به سرماخوردگی و یا انتقال آنفولانزا به دیگران هستند توصیه میشود( کودکان زیر 6 ماه واکسینه نمی شوند).

هم چنین، کلیه افراد لازم است که هر 10 بار، واکسن کزاز را تزریق کنند. اشخاصی که در محیط های پرخطر چون بیمارستان کار میکنند نیاز به دریافت واکسن بر علیه بیماریهای هپاتیت A  و B  دارند. کلیه کودکان 11 تا 12 ساله توصیه میشود واکسن مننژیت را در نوبت اول و هم چنین در سنین 16 تا 18 سال برای نوبتهای بعدی دریافت نمایند. این واکسن برای اشخاصی که در خطر بالای ابتلا به این بیماری هستند ( مانند مسافران به کشورهای پرخطر) نیز توصیه میشود.

چه عاملی سیستم ایمنی بدن را تضعیف میکند؟

بدن بخشی از قدرت دفاعی  خود را بر اثر عادتهای نادرستی چون رژیم غذایی نادرست، خواب ناکافی و استرس زیاد از دست میدهد. از همین جهت پزشکان همیشه به اصلاح شیوه های نادرست زندگی جهت افزایش سیستم ایمنی بدن توصیه میکنند.

مهمترین تغییر موردنیاز در شیوه زندگی برای افزایش سطح ایمنی بدن چه می باشد؟

کاهش استرس. ترشح بیش از اندازه هورمون هایی چون کورتیزول و آدرنالین اثر نامطلوبی بر حفظ سلامتی دارد. یافته های علمی نشان میدهند که کاهش استرس های روزانه از طریق روشهای ریلکسیشن ، ورزش روزانه و بالابردن قدرت پذیرش واقعیت ها به بدن کمک میکند تا سلامت فیزیکی و روانی خود را حفظ کند.

روشهای بیشتر جهت تقویت سیستم ایمنی بدن

برای افزایش قدرت ایمنی بدن خود، دریافت روزانه  میزان کافی ای از خواب مهم می باشد. خواب دیرهنگام به خصوص سبب ضعف سیستم ایمنی بدن میشود در حالیکه خواب کافی (7 تا 8 ساعت) نقش مثبت چشمگیری در ارتقا آن دارد.

تلاش کنید میزان پروتئین IgA را که با عفونتها  مبارزه میکند را افزایش دهید.این پروتئین نقش حیاتی ای در عدم نفوذ و یا از بین بردن عوامل بیماری زا در بدن دارد. یافته های علمی نشان میدهد در حالیکه استرس سطح پروتئین IgA را در بدن پایین می آورد، خندیدن، روابط عاطفی خوب، حمایت روحی مثبت و حتی داشتن رابطه فیزیکی میتواند سطح پروتئین IgA را افزایش دهد.

ورزشهای ملایم هفتگی- 3 تا 4 بار در هفته-  در بهبود سیستم ایمنی مفید هستند، در حالیکه ورزشهای افراطی و سخت میتواند آن را تضعیف نماید.

چه غذاهایی سیستم ایمنی بدن را تقویت میکنند:

نتایج معتبر چاپ شده در سال 2000 نشان داده اند که سوپ مرغ سیستم ایمنی بدن را تقویت میکند در نتیجه سبب بهبود هر چه سریعتر بیماری میشود. هم چنین گونه های مختلفی از قارچ تاثیر چشمگیری در بهبود سیستم ایمنی بدن و همچنین تقویت عامل از بین برنده تومور دارد. رژیم های غذایی سالم با مصرف مقداری کم گوشت قرمز، میوه های سالم و تازه ، سبزیجات و ماهی بسیار مفید قلمداد میشوند.

هر روز زمانی را برای شاد بودن در نظر بگیرید، از زندگی لذت ببرید و به آهنگ های مورد علاقه خود گوش کنید. مطالعاتی نشان میدهند که با حداقل 30 دقیقه موسیقی گوش کردن سطح پروتئین IgA در بدن افزایش می یابد.

هم چنین بسیار مهم است که همواره دستهای خود را تمیز نگه دارید.با شستن متعدد و کامل دستهای خود میتوانید بدن خود را در مبارزه با بیماریهایی چون سرماخوردگی و حتی بیماریهای خطرناکتر  کمک کنید.

منبع: شفاجو
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید