preloader

بررسی وضعیت رشد جنین در هر ماه


بررسی وضعیت رشد جنین در هر ماه
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 16333 اشتراک گذاری :

رشد کودک:از حاملگی تا تولد

اگر به تازگی باردار شده اید و در مورد اینکه کودکتان در هر ماه چقدر رشد می کند چه شکلی می شود و در چند ماهگی حرکت او در رحمتان احساس خواهید کرد کنجکاو هستید این مقاله را

بخوانید تا در مورد رشد ماهیانه ی جنین مطالبی را یاد بگیرید.

 

حاملگی:

لقاح زمانی اتفاق می افتد که یک اسپرم وارد تخمک شود به این اتفاق حاملگی هم می گویند.در این لحظه ساختار ژنتیکی مثل جنسیت کودک مشخص می شود . 3 روز بعد از لقاح تخمک بارور شده به سرعت به سلول های زیادی تقسیم می شود و از لوله های فالوپ عبور می کند و وارد رحم می شود و به دیواره ی رحم می چسبد . در این هنگام جفت که غذا را به جنین می رساند هم شکل می گیرد.

 

رشد جنین درچهار هفتگی:

در این مرحله ساختار بدنی جنین و صورت و گردن او شکل می گیرد . قلب و رگ های خونی جنین هم در این مرحله به رشدشان ادامه می دهند. ریه ها و شکم و کبد هم در این مرحله شروع به رشد می کنند . اگر در 4 هفتگی آزمایش بارداری را در منزلتان انجام دهید جواب آزمایش مثبت خواهد بود.

 

رشد جنین در هشت هفتگی:

جنین در این مرحله تقریبا به اندازه ی یک اینچ است .پلک ها و گوش ها در حال شکل گیری هستند و می توان نوک بینی را هم دید . در این مرحله دست ها و پاها خوب شکل گرفته اند . انگشتان پاها و دست ها را می توان از هم تفکیک کرد.

 

رشد جنین در دوازده هفتگی:

جنین در این مرحله حدود 2 اینچ است و حرکات او در این زمان کم کم آغاز می شود . بالای رحمتان را در قسمت بالای استخوان عانه احساس خواهید کرد.پزشکان هم صدای قلب جنین را با وسایل مخصوص می شنوند . اندام های جنسی کودک هم در این مرحله مشخص می شوند.

 

رشد جنین در شانزده هفتگی:

قد کودک شما در این مرحله بین 4.3 تا 4.6 اینچ و وزن او حدود 3.5 اونس است . در این مرحله باید بالای رحمتان را در تقریبا 3 اینچی زیر ناف شکمتان حس کنید.جنین می تواند پلک بزند و قلب و رگ های خونی او شکل گرفته اند . انگشتان پا و دستان او هم اثر انگشت دارند.

 

رشد جنین در بیست هفتگی:

وزن جنین در این مرحله حدود 10 اونس و قد او حدود 6 اینچ است.رحم مادر باید تقریبا هم سطح ناف شکم او باشد . جنین در این مرحله می تواند انگشتش را میک بزند خمیازه بکشد و بدنش را بکشد و اعضای صورتش را حرکت دهد . به زودی حرکات جنین را هم حس خواهید کرد به این مرحله کوئیکینگ می گویند.

 

اکنون زمان انجام سونوگرافی است:

معمولا تمام خانم های باردار در 20 هفتگی سونوگرافی انجام می دهند . در طول سونوگرافی پزشک از سلامت جفت و اتصال نرمال آن و رشد مناسب کودک اطمینان حاصل می کند.می توانید صدای قلب جنین را بشنوید و حرکات بدن و دست و پای او را در نمایشگر ببینید.در این مرحله جنسیت جنین هم مشخص می شود.

 

رشد جنین در بیست و چهار هفتگی:

در این مرحله وزن جنین حدود 1.4 پوند است و نسبت به صداها با حرکات خود یا افزایش ضربان قلبش عکس العمل نشان می دهد . در هنگام سکسکه حرکات تند او را متوجه خواهید شد.زمانی که گوش داخلی به طور کامل رشد می کند جنین وضعیت پایین بودن سر و بالا بودن پاهایش (کله پا) را حس خواهد کرد.

 

رشد جنین در بیست و هشت هفتگی:

وزن جنین در این مرحله حدود 2 پوند و 6 اونس است و در این مرحله مکان قرار گیری او گهگاهی عوض می شود.اگر در این مرحله زودتر از موعد فارغ شدید نگران نباشید کودکتان به احتمال زیاد زنده خواهد ماند.از پزشکتان در مورد علائم درد زایمان پیش از موعد بپرسید . اکنون زمان ثبت نام در کلاس های تولد است . این کلاس ها شما را در مورد جنبه های مختلف تولد مثل درد زایمان و زایمان و مراقبت از نوزاد آگاه می کنند.

 

رشد جنین در سی و چهار هفتگی:

وزن جنین حدود 4 پوند است و گهگاهی به اطراف حرکت می کند . به دلیل تشکیل چربی در زیر پوست جنین چروک های او کمتر می شوند.بین این مرحله و زایمان کودک شما حدود نصف وزن زمان تولدش وزن اضافه می کند.از پزشکتان در مورد نحوه ی کار با نمودار حرکت جنین بپرسید . در مورد شیردهی تحقیق کنید.ممکن است مایع زردی از سینه هایتان بیرون بیاید . به این مایع شیرماک می گویند که بیرون آمدن آن برای آماده کردن سینه ها برای شیردهی است. بیشتر خانم ها در این مرحله از بارداری هر دو هفته یکبار به پزشک مراجعه می کنند.

 

رشد جنین در سی و هفت هفتگی:

نوزادان از نظر اندازه باهم متفاوتند . فاکتورهای مختلفی مثل تعداد نوزادان مادر تاکنون و اندازه ی قد و هیکل والدین روی این مسئله تاثیر می گذارند.بنابراین میزان رشد نوزاد هم به اندازه ی سایز او مهم است.به طور میانگین یک نوزاد در این مرحله قد حدود 18.5 اینچ و وزن حدود 6 پوند دارد. مغز او به طور سریع در حال رشد است . ریه ها تقریبا رشد کرده اند.سر او داخل استخوان خاصره قرار گرفته است.در هفته ی سی و هفتم جنین وارد دوره ی زمانی می شود . اگر بین هفته ی 39-37 متولد شود در ابتدای ترم متولد شده است .اگر در هفته ی 40-39 متولد شود در ترم و اگر در هفته ی 42-41 متولد شود در انتهای ترم متولد شده است.

 

تولد:

زمان زایمان مادر در اواخر هفته ی چهلم است.روز زایمان با محاسبه ی روز آخر پریود بدست می آید . بر این اساس بارداری بین 42-38 هفته طول می کشد . یک زایمان فول ترم تقریبا در هفته ی چهلم اتفاق می افتند.برخی از زایمان های بعد ترم یعنی آنهایی که بیش از 42 هفته طول می کشند واقعا دیر نیستند چراکه زمان زایمان ممکن است دقیق نباشد. به دلیل ایمنی بیشتر نوزادان در هفته ی 42 ام به دنیا می آیند . برخی پزشکان ممکن است با دادن داروهایی زایمان مادر را جلو بندازند.

 

*مشورت آنلاین با پزشک*

 

**برای دریافت رژیم آنلاین شفاجو اینجا کلیک کنید.

منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید