preloader

آیا بین سرطان و استفاده از تلفن های همراه ارتباطی وجود دارد؟


آیا بین سرطان و استفاده از تلفن های همراه ارتباطی وجود دارد؟
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 10773 اشتراک گذاری :

ارتباط میان بین سرطان و استفاده از تلفن های همراه هنوز هم مورد بحث می باشد، مطالعات سالیانه در بردارنده ی اطلاعات ضد و نقیض در رابطه با این موضوع می باشند ولی تاکنون هیچ توافقی بر سر اینکه ارتباط مستقیم بین این دو فاکتور وجود دارد صورت نپذیرفته.

به نظر می رسد نگرانی اصلی استفاده از موبایل و سرطان در گسترش تومورهای مغزی باشد. در سال 1970 برخی تحقیقات نشان دادند که افزایش اندکی در اندازه تومورهای مغزی و استفاده از تلفن همراه وجود دارد با این وجود استفاده از آن تاکنون ادامه داشته است پس احتمالا عوامل دیگری نیز در ایجاد و رشد تومور دخیل اند.

 در این جا به مروری اجمالی بر آنچه  که تاکنون محققین از این ارتباط بدست آورده اند می پردازیم :

در یک مطالعه که بر روی بیش از 420،000 کاربر تلفن همراه در طی یک دوره ی20 ساله صورت گرفت، محققان شواهدی از ارتباط بین تلفن های همراه و تومورهای مغزی پیدا کردند.

در مطالعه دیگری،ارتباط بین تلفن های همراه و سرطان غدد بزاقی کشف شد با این حال، تنها تعداد کمی از تومور های شرکت کنندگان در این مطالعه بدخیم بودند.
 یکی دیگر از مطالعات افزایش خطر احتمالی گلیوم( یک نوع خاصی از تومور مغزی) برای پر مصرفترین کاربران تلفن همراه را نشان می دهد، اما هیچ افزایش خطر ابتلا به تومور مغزی به طور کلی مشاهده نشد .

پس از ارزیابی مطالعات متعدد در مورد احتمال ارتباط بین تلفن های همراه و گلیوما و یک تومور مغزی سرطانی نا شناخته به عنوان نوروم آکوستیک، اعضای آژانس بین المللی تحقیقات سرطان(بخشی از سازمان بهداشت جهانی) به عنوان یک نتیجه توافق کردند که بر اساس شواهد محدود موجود، اشعه تلفن همراه یک عامل سرطان زا می باشد، این گروه میدان های الکترومغناطیسی فرکانس های رادیویی را به عنوان عامل احتمالی سرطانزایی به مردم معرفی کردند.

با این حال، با یک سری از مطالعات نمی توان تمام داستان را بیان کرد. برای این امر به سال ها وقت نیاز است تا بین استفاده از یک عامل و مشاهده افزایش نرخ سرطان رابطه ی دقیقی ایجاد کرد و آن را به عنوان عامل جدید سرطانزایی شناخت مانند دخانیات، اما در این جا این امکان وجود ندارد چون زمان زیادی از استفاده این وسیله نمی گذرد و شاید برای نسبت دادن قطعی این عامل به بروز سرطان و نشان دادن اثرات مستقیم آن زود باشد.

در حال حاضر، هیچ کس نمی داند که آیا تلفن های همراه قادر به ایجاد سرطان هستند یا خیر. اگر چه مطالعات طولانی مدت در حال انجام است، تا به امروز هیچ شواهد قانع کننده ای مبنی بر سرطانزا بودن استفاده ازاین  تلفن ها وجود نداشته است. اگر شما در مورد ارتباط احتمالی بین تلفن های همراه و سرطان نگران هستید، بهتر است با محدود کردن استفاده از تلفن های همراه و استفاده از بلندگو و هندز فری کمی از نگرانی خود بکاهید.

اگر شما دغدغه مبارزه با این بیماری را دارید، به طرح جامع ملی کرشمه بپیوندید...

منبع: mayoclinic
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید