preloader

چهار نوع غذا برای مبارزه با روماتیسم مفصل


چهار نوع غذا برای مبارزه با روماتیسم مفصل
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 13074 اشتراک گذاری :

 

افرادی که دچار روماتیسم مفصلی هستند همه خوب می دانند که این بیماری به همراه درد و التهاب است. اگرچه برای روماتیسم رژیمی وجود ندارد که بتواند این وضعیت را کاهش دهد اما بعضی از غذا ها می توانند در کاهش التهاب مؤثر باشند. این نوع غذاها برای شما خوب هستند، این غذاها شامل میوه ها و سبزیها، همه غلات سبوس دار، روغن زیتون و ماهی که ممکن است به شما کمک کند تا احساس بهتری داشته باشید.

غذاهایی که به بهبود روماتیسم کمک می کنند:

سفری به مدیترانه

افرادی که دچار بیماری روماتیسم هستند دارای سیستم ایمنی می باشند که این سیستم ایمنی برای ماده مغزی مفصل ها مضر است. این آسیب باعث التهاب مزمن، سفتی و درد می شود.

تحقیقات نشان می دهد که رژیم مدیترانه ای که یک رژیم غذایی لذیذ است مانند، روغن زیتون، ماهی و سبزیجات می توانند باعث کاهش التهاب شوند و برای بدن هم مفید هستند.

در تحقیق روی زنانی که مبتلا به بیماری روماتیسم بوند و در برنامه غذایی خود، غذاهای مدیترانه ای مصرف می کردند( برای 2 ماه از این غذاها استفاده کرند) متوجه شدند که در مقایسه با کسانی که از این غذا ها استفاده  نکرده اند از درد مفصل و خشکی صبحگاهی کمتری برخوردار هستند.

برای شروع این غذاها را به لیست غذاهایتان اضافه کنید.

1-ماهی مورد علاقه تان

بعضی از چربی ها به ویژه اسید های چرب امگا 3 باعث کاهش التهاب می شوند. وقتی شما این غذاها را به جای چربی های اشباع شده و چربی های ترانس استفاده کنید به کاهش کلسترول و تری گلیسرید کمک می کنید. کلسترول و تری گلیسرید بالا ریسک مبتلا شدن به بیماری قلبی را افزایش می دهد. شما باید ازهر فرصتی برای سالم نگه داشتن قلبتان استفاده کنید.

سالمون، شاه ماهی، ساردین منابع خوبی از امگا 3 هستند. بیشترین امگا 3 را ماهی سالمون دارد، نزدیک به 2 گرم درهر 3 اونس در یک وعده غذایی. از بیش از حد پختن ماهی ها به دلیل از بین رفتن بیش از نیمی از امگا 3 پرهیز کنید. این ماهی ها را به خاطر حفظ کردن چربی سالم آن به جای سرخ کردن به صورت کبابی و یا پخته میل کنید.

یک مرکز پیوند قلبی در امریکا مردم را به خوردن ماهی، 2 بار در هفته سفارش کرده است.

آیا ماهی دوست ندارید؟

گردو، روغن کانولا و سویا نوع دیگری از اسیدهای چرب امگا 3 هستند و یا شما می توانید از دکتر خود درباره ی مکمل غذایی سؤال کنید.

2-فراورده های رنگی

این یک راه ساده برای مطمئن شدن از اینکه بدن شما مواد مغذی که بدن به آنها نیاز دارد را به دست آورده است. میوه ها و سبزی هایی با رنگ های مختلف بخورید. فکر کنید زغال اخته، هندوانه، هویج، اسفناج و پیاز همه یک رنگین کمان هستند. ماده شیمیایی طبیعی که به میوه ها رنگ می دهد آنتی اکسیدان های قوی می باشند.

3-غلات سبوس دار

 ازغلات سبوس دار به جای نوع فر آوری شده ی آن استفاده  کنید (مثلاً برنج قهوه ای به جای نوع سفید آن).

در افرادی که دچار بیماری روماتیسم هستند ممکن است سطح  CRP  براثر غذای مصرف شده بالا برود در بعضی مواقع دکترها با اندازه گیری CRP از پیشرفت روماتیسم مطلع می شوند و یا متوجه می شوند درمان تا چه اندازه مؤثر بوده است.

ماکارونی، سبوس گندم و نان دارای یک آنتی اکسیدان به نام سلنیوم هستند، بعضی از افرادی که به روماتیسم مبتلا هستند سطح پایینی از سلنیوم درخونشان وجود دارد.

یکی دیگر از مزایای خوردن غلات سبوس دار این است که فیبر بدن شما را بالا می برد و این راه آسان تری برای اداره کردن اشتهاست که می تواند به ثابت ماندن وزن شما کمک کند، بنابراین مفاصل با فشار کمتری مواجه خواهند شد.

4-روغن زیتون

مواد شیمیایی طبیعی در روغن زیتون، تولید مواد شیمیایی که باعث التهاب می شوند را متوقف می کند.

روغن زیتون تصفیه نشده یا خام را انتخاب کنید، روغن زیتون خام از فشار اولیه زیتون که دارای بالاترین مواد مغذی است به دست می آید.

روغن زیتون جایگزین خوشمزه ای برای چربی های اشباع شده و ترانس ها می باشد.

چربی های اشباع شده در غذاهایی مانند شیری که چربی آن گرفته نشده، کره، بستنی و گوشت قرمز و مواد پخته آماده یافت می شوند.

 

منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید