preloader

علائم شایع در نوزادان و کودکان نوپا


علائم شایع در نوزادان و کودکان نوپا
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 10937 اشتراک گذاری :

1- اسهال

یک عفونت، مشکل هضم مواد غذایی خاص و یا مصرف بیش از حد آب میوه از علل اسهال است. اگر فرزند شما دچار اسهال شد، او را در خانه نگه دارید و هیدراته کنید و او را از خوردن مواد غذایی با فیبر زیاد و چرب منع کنید. اگر او در عرض 24 ساعت بهتر نشد و اگر کمتر از 6 ماه دوباره دچار اسهال شد و یا علائم دیگری مانند تب، استفراغ، خستگی زیاد، تپش قلب، مدفوع خون سیاه یا درد شکم داشت با پزشک تماس بگیرید.


2- تب

بلافاصله با پزشک تماس بگیرید:
کودک زیر 3 ماه دارای درجه حرارت 100 یا بالاتر.
کودک 3 تا 6 ماهه دارای درجه حرارت 101 یا بالاتر است.
یا اگر یک نوزاد زیاد گریه کرده و تحریک پذیر باشد و نمی تواند آرام شود.
با دیدن درد گوش، سرفه، بی حالی، بثورات، استفراغ یا اسهال باید بیشتر بررسی  کنید. کودک خود را  با مایعات، یک حمام گرم و نرم و با پوشیدن لباس های سبک وزن آرام کنید. در رابطه با راه های ایمن برای کاهش تب، از پزشک خود سوال کنید.


3- یبوست

بعضی از بچه ها چندین بار در روز مدفوع می کنند و برخی مدفوعشان بین حرکات روده ای یک روز طول می کشد. یبوست زمانی است که دفع مدفوع سخت و دردناک است. دکتر شما ممکن است پیشنهاد کند که شما چند اونس اضافی از آب یا کمی آب نمک را به بطری کودک یا فنجان سوپ خوری اضافه کنید. در صورت بروز مشکل و یا اگر کودک شما دارای علائم دیگری مانند درد شکم یا استفراغ بود با پزشک تماس بگیرید.


4- بثورات

نوزادان پوستی حساس دارند. بثورات می تواند از جوش ها تا نقاط سفید سفید (milia) تا تکه های قرمز، خشکی و خارش (اگزما) باشد. برای جلوگیری از بثورات پوشک، مرتب پوشک او را عوض کنید و برای محافظت از پماد استفاده کنید. برای اگزما، صابون های خشن را بکار نبرید و پوست کودک خود را مرطوب نگه دارید. بیشتر بثورات جدی نیستند اما اگر کودک شما درد داشت یا بثورات شدید بود یا شدید و دارای تب یا لرز بود ، با پزشک تماس بگیرید.


5-  سرفه

توجه به صدای سرفه کودک می تواند به شما در تشخیص ناراحتی فرزندتان کمک کند سرفه با صدای سرفه و  تب خفیف اغلب از نوع سرماخوردگی  است. تب بالاتر می تواند به معنای پنومونی یا آنفولانزا باشد. سردرد با سرفه می تواند آسم یا عفونت باشد. نوزادان مبتلا به سرگیجه دارای اسپاسم سرفه و سکسکه هستند. بخور و مایعات ولرم می تواند علائم را کاهش دهد.

داروهای سرفه یا سرما خوردگی را برای نوزادان یا کودکان زیر 4 سال به کار نبرید.

 

6- درد شکمی

هنگامی که کودک شما در این مورد کمی ناراحت می شود، ممکن است گریه کند و پشت سرش را تکان دهد و گریه کند. این مشکل می تواند به دلیل کولیک، ریفلاکس، مشکل با غذاهای خاص، عفونت، یا دلایل دیگر باشد. برخی از کودکان نیز با خوردن غذاهای خاص دچار دل درد می شوند اکثر معده درد ها بی ضرر و مختصر هستند. اما اگر کودک  بهبود نیافت، یا دچار استفراغ، اسهال و یا تب شد و آرام نگرفت با پزشک تماس بگیرید .


7- دندان درد

با گذشت 6 ماه، دندان های کوچک کودکان از لثه هایش بیرون می زند و اغلب در این حین نوزادان گریه می کنند و باید چیزی را به لثه های او بمالید حلقه هایی لاستیکی مخصوص این کار در داروخانه ها موجود است و به خوبی کار می کند. شما همچنین می توانید با استفاده از انگشت خود به راحتی لثه های کودک خود را ماساژ دهید یا با چیزی که به خنک کردن آن ها کمک می کند مانند یک دستمال مرطوب و سرد این کار را کنید. شما می توانید از پزشک خود بپرسید که آیا یک مسکن مانند استامینوفن خوب است یا خیر.

 
8- نفخ

طبیعی است! برای کمک به کودک کار سختی ندارید او را روی شکم بخوابانید و به آرامی روی پشت او بزنید   پس از غذا خوردن و یک بار هم بعد از بیدار شدن کمک کنید تا بتواند آروغ بزند. اگر از این فرمول استفاده میکنید، سعی نکنید زیاد او  را تکان دهید (برای جلوگیری از ایجاد حبابها در معده )


9- خلط و ترشحات بینی

بینی کودکتان گرفته است؟ از داروهای سرماخوردگی بدون نسخه برای کودکان زیر 4 سال استفاده نکنید. در عوض، از قطره های سالین برای نازک شدن مخاط استفاده کنید و سپس آن را از بینی کودک خود با یک سرنگ کوچک بیرون کنید. دستگاه بخور دهنده می تواند به او کمک کند تا در شب راحت تر نفس کند.


10- تهوع و استفراغ

این علامت شایع است و بی ضرر و برای نوزادان کمی بعد از خوردن غذا ممکن است این اتفاق رخ دهد.  در صورتی که استفراغ در عرض چند ساعت متوقف نشود، همچنین داشتن تب و استفراغ مایعات با یک متخصص کودک تماس بگیرید.


و در نهایت خونسرد باشید

وقتی کودک شما احساس بدی می کند، شما هم حس خوبی ندارید، سعی کنید آرام باشید و به غرایز خود اعتماد داشته باشید. برای یافتن نشانه هایی که ممکن است نیاز او را به یک پزشک یا مراقبت های پزشکی اورژانسی نشان دهد هوشیار باشید.

برخی علائم هشدار دهنده شامل تغییر اشتها، اضطراب شدید، بی حالی، مشکلات تنفسی، بثورات، سفتی گردن، تشنج، تب بالا و کاهش ادرار است.

 

برای دریافت رژیم آنلاین شفاجو کلیک کنید.

منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید