preloader

گزینه های ضد بارداری غیر هورمونی که باید آنها را بشناسید


گزینه های ضد بارداری غیر هورمونی که باید آنها را بشناسید
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 11559 اشتراک گذاری :

گزینه های ضدبارداری غیر هورمونی که باید آن ها را بشناسید، به علاوه جوانب مثبت و منفی هر کدام.
هورمون ها نقش مهمی را در تأثیر بر عملکرد بدن، خلق و خو، رفتار و البته زندگی جنسی شما بازی می کنند؛ به همین دلیل وقتی که هورمون هایتان تنظیم نیست، می تواند تاثیر زیادی بر روی تمام وجود شما داشته باشد.
هورمون ها همچنین می توانند عامل مهمی در انتخاب طریقه جلوگیری از بارداری شما باشند . تعداد بیشتری از زنان به دنبال روش های غیر هورمونی برای جلوگیری از بارداری و عفونت های منتقله از راه جنسی می باشند. اگر شما یکی از آنها هستید، در اینجا به هفت روش پیشگیری از بارداری توجه کنید :


1-کاندوم زنانه

کاندوم زنانه چیست؟

کاندوم زنانه، گاهی اوقات به عنوان "femi-doms" شناخته می شود و مانند کاندوم های مردانه است به جز اینکه به داخل آلت تناسلی نمی رود و فقط روی واژن، پوشیده می شود.
مزایا و معایب:
کاندوم های زنانه هم مانند همتایان مردانه خود از شما در مقابل STI ها (بیماری های منتقله از طریق جنسی) و بارداری محافظت می کنند و در برخی مناطق به صورت رایگان در دسترس می باشند. شما همچنین می توانید آنها را قبل از رابطه جنسی (تا هشت ساعت قبل) بگذارید. اگر از آن ها به درستی استفاده نشود، می توانند به سمت واژن حرکت کنند و اگر این اتفاق بیفتد ممکن است لازم باشد به اورژانس اضطراری مراجعه شود.
شما باید مطمئن شوید که آلت تناسلی مرد درون کاندوم می رود و نه بین کاندوم و مهبل (واژن)، همچنین لازم به ذکر است که کاندوم های زنانه نسبت به دیگر روش های پیشگیری از بارداری همیشه در دسترس نیستند.

 

2- IUD

IUD چیست؟

دستگاه های داخل رحمی یا IUD ها، دستگاه های پلاستیکی T شکل هستند که حاوی مس اند و مانع از تخمک گذاری در رحم می شوند .آنها باید توسط پزشک یا پرستار برای فرد نصب شوند.

مزایا و معایب:
IUD
 اغلب برای زنانی توصیه می شود که نمی توانند از دیگر راه های پیشگیری از بارداری که شامل هورمون ها مانند قرص یا پچ ضد بارداری ، استفاده کنند آنها یک راه حل درازمدت را فراهم می کنند که بلافاصله می تواند از بارداری جلوگیری کند و تا 10 سال (بسته به نوع IUD که برای شما گذاشته می شود) قابل استفاده است. آنها رابطه جنسی را قطع نمی کنند و مجبور نیستید هر روز صبح قرصی بخورید تا موثر باشد .در واقع، آن حتی می تواند به عنوان یک روش جلوگیری از بارداری های اضطراری نصب شود اما مشکلاتی هم ممکن است به همراه داشته باشد.

IUD ها  مانند داروهای دیگر ممکن است سبب استفراغ و یا اسهال  نشود، اما  فرد را نیز در برابر STI ها محافظت نمی کند و ممکن است دوره های عادت ماهیانه سنگین تر، دردناک تر یا طولانی تر شود.
همچنین خطرات متعددی وجود دارد، هرچند احتمال کمی داشته باشد اما ممکن است فرد با  نصب و استفاده از IUD  دچار عفونت شود و یا تحت فشار قرار گرفته و جابجا شود و شانس بسیار کمی برای پرفوراسیون رحم وجود دارد. اگر باردار شوید، زمانی که از آن استفاده می کنید، خطر ابتلا به حاملگی خارج از رحمی نیز وجود دارد.

 

بهترین روش جلوگیری از بارداری

 

3- کپسول یا دیافراگم سرویکس

کپسول یا دیافراگم سرویکس چیست؟

این ها وسیله ای هستند گنبدی شکل، اما دیافراگم ها در داخل مهبل و دهانه رحم قرار می گیرند، در حالی که این کپسول ها باید به طور مستقیم بر روی دهانه رحم قرار داده شوند. آنها برای اولین بار باید توسط یک متخصص نصب شوند و برای رسیدن به حداکثر اثربخشی با اسپرم هاید استفاده شوند.
مزایا و معایب:

آنها را می توان قبل از رابطه جنسی روی واژن قرار داد و تحت تأثیر هیچگونه دارویی قرار نمی گیرند که شما به صورت خوراکی مصرف می کنید و چرخه قاعدگی شما را تحریک نمی کنند  هر چند توصیه می شود که از دیافراگم در طول دوره ماهیانه خود استفاده نکنید، بنابراین شما باید از روش دیگری برای پیشگیری از بارداری در این زمان استفاده کنید.
همانند تقریبا تمام روشها به غیر از کاندوم ویرووس ها را نابود می کند و فرد را از بیماری های STI   محفاظت می کند همچنین در جلوگیری از بارداری  حدود 92-96٪، در مقایسه با کاندوم مردانه که 98 درصد است موثر است.

کمی قبل از استفاده از کپسول یا دیافراگم سرویکس مطمئن شوید:

در بعضی از خانم ها هنگام استفاده از دیافراگم یا کپسول عفونت مثانه توسعه می یابد، اگر شما نیاز به مشاوره بیشتر دارید با پزشک یا پرستار خود مشورت کنید. بعضی افراد ممکن است به لاتکس یا مواد شیمیایی که در اسپرم کش وجود دارد حساس باشند.


4- اسفنج

اسفنج چیست؟

همانطور که می توانید از نام آن تصور کنید یک اسفنج است، خب، اسفنجی که حاوی اسپرم کش است و به جلوگیری از حاملگی کمک می کند. آنها یک بار مصرفند و نمی توانند بیش از 30 ساعت در یک زمان استفاده شوند.
مزایا و معایب:
اسفنج ها در جلوگیری از حاملگی دو عملکرد دارند:

در مرحله اول، اسپرمیسیت اسپرم را کاهش می دهد و آنها را از رفتن به سمت تخمدان باز میدارد.

و دوم اینکه، اسفنج، شما را تحت پوشش قرار می دهد و در صورت بروز انسداد، گردن رحم شما را می بندد.

آنها برای استفاده آسان هستند، اما نیاز به کمی آماده سازی دارند شما باید برای فعال کردن spermicide اسفنج را کمی مرطوب کنید و سپس آن را جایی که راحت هستید قرار دهید همچنین آنها باید حداقل تا 6  ساعت پس از داشتن رابطه جنسی در واژن شما قرار داشته باشند، بنابراین باید به یاد داشته باشید که این در محاسبه 30 ساعته شما وجود دارد. اگر اسفنج زمانی که آن را بیرون بیاورید، کامل بیرون نیامده و قطعه ای از آن بیرون بیاید باید با یک پزشک تماس بگیرید.
هیچ حفاظتی از STI وجود ندارد و شما نمیتوانید از آنها در دوران قاعدگی یا هرگونه خونریزی واژینال استفاده کنید، زیرا این امر احتمال ابتلا به سندرم شوک سمی را افزایش میدهد .آنها همچنین برای زنانی که در این منطقه آسیب فیزیکی یا سقط جنین داشته اند توصیه نمی شوند. اگر مطمئن نیستید، قبل از خرید خود با متخصص حرفه ای صحبت کنید (زیرا برخلاف بسیاری از گزینه های دیگر، اسفنج ها به صورت رایگان ارائه نمی شوند.)

 

5- تنظیم خانواده طبیعی

تنظیم خانواده به صورت طبیعی چیست؟

برنامه ریزی طبیعی خانواده شامل نظارت بر نشانه های باروری شما، مانند ترشحات سرویکس و دمای پایه بدن، برای پیدا کردن زمانی که در طول ماه شما می توانید با خطر کاهش حاملگی رابطه جنسی داشته باشید.
مزایا و معایب:
این روش می تواند برای برنامه ریزی بارداری و جلوگیری از بارداری استفاده شود. این روش تا 99٪ موثر است در صورتی که روش دقیق دنبال شود؛ اما شما نیاز به آموزش مناسب در مورد شاخص ها دارید و به دلیل اینکه بتوانید اشتباهات را کنترل کنید اشتباه رخ می دهد. شما هنوز هم نیاز دارید که از STI ها در امان بمانید و اگر شما می خواهید رابطه جنسی را در دوره باروری تان داشته باشید، از یک روش دیگر از روش های جلوگیری از بارداری استفاده کنید.
شما باید سوابق روزانه تان را نگه دارید، برخی از اتفاقات مانند بیماری یا استرس می تواند نتایج را برای تفسیر دشوار کند اگر شما یک چرخه نامنظم قاعدگی دارید و یا از روش های ضد بارداری هورمونی استفاده کرده اید چندان نمی توانید شاخص های باروری خود را به رسمیت بشناسید.

 

6- انسداد لوله

انسداد لوله چیست؟

انسداد لوله ای یا استرلیزه شدن زن، یک روش جراحی پیشگیری از بارداری است که شامل استفاده از حلقه برای بستن لوله های فالوپ می شود. فکر می کنم بیش از 99٪ موثر است و روی سطح هورمون هم تأثیر نمی گذارد، اگر این کار را انجام داده اید، پریود هم  خواهید داشت.
مزایا و معایب:
اگر مطمئن هستید که استریلیزاسیون گزینه مناسبی برای شماست، بدان معنی است که شما دیگر نباید نگران بارداری باشید، اگر چه هنوز برای بیماری های STI  نمی توان گفت که محافظت می شوید اما هیچ تاثیری بر روی میل جنسی شما ندارد و به ندرت ممکن است  که اثرات طولانی مدت روی سلامت شما داشته باشد.
با این حال، مانند هر جراحی و عملی، عوارض بالقوه هم وجود دارد، از جمله خونریزی داخلی، عفونت، یا آسیب به دیگر اعضای بدن شما. احتمال بروز مشکل در روش استریلیزاسیون حدود 1 در 200 است، اما ممکن است اتفاق بیافتد و اگر این اتفاق بیفتد، احتمال بارداری وجود دارد. جراحان عمدتا بیشتر مایل به انجام استریلیزاسیون در زنانی اند که بیش از 30 سال داشته و فرزند دارند، اما شما می توانید در هر گونه شرایطی آن را درخواست کنید. به احتمال زیاد شما به مشاوره قبل از تصمیم نهایی خود، به دلیل ماهیت دائمی بودن این انتخاب نیاز دارید.

آیا ممکن است افزایش کم بتا خون به خاطر بارداری خارج رحمی باشد؟

برای دریافت رژیم آنلاین شفاجو اینجا کلیک کنید.

منبع: netdoctor
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید