preloader

تفاوت های VLDL و LDL


تفاوت های VLDL و LDL
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 10526 اشتراک گذاری :

لیپوپروتئینهای کم چگالی (LDL) و لیپوپروتئینهای بسیار کم تراکم (VLDL) دو نوع متفاوت از لیپوپروتئین های موجود در خون شما هستند. لیپوپروتئین ها ترکیبی از پروتئین ها و انواع مختلف چربی هستند. آنها کلسترول و تری گلیسیرید را از طریق جریان خون شما حمل می کنند.

 

کلسترول یک ماده چربی است که برای ساخت سلول ها ضروری می باشد و در بدن معمولا از طریق یک مسیر پیچیده در کبد ساخته می شود. تری گلیسرید نوع دیگری از چربی است که برای ذخیره کردن انرژی اضافی در سلول های شما استفاده می شود.
از تفاوت اصلی بین VLDL و LDL این است که آنها از درصدهای  متفاوت کلسترول، پروتئین و تری گلیسیرید ساخته و هر لیپوپروتئین را تشکیل داده اند. VLDL حاوی تری گلیسیرید بیشتر  وLDL  شامل  کلسترول بیشتری هستند.
VLDL
و LDL هر دو انواع کلسترول بد و خوب را دارند در حالی که بدن شما نیاز به عملکرد کلسترول و تری گلیسیرید با هم  دارد، داشتن بیش از حد یکی از  آنها می تواند موجب ایجاد تصلب شریان شود. این امر می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و سکته را افزایش دهد.


تعریف  VLDL

VLDL در کبد برای انتقال تری گلیسیرید در بدن شما ایجاد می شود. این چربی از مواد زیر ساخته شده است:

اجزای اصلی VLDL بر اساس درصد و وزن:
کلسترول 10٪
تری گلیسیرید 70٪
پروتئین 10٪
سایر چربی ها 10٪
تری گلیسیرید های VLDL توسط سلول های بدن برای انرژی استفاده می شود. مصرف کربوهیدراتها یا قندها و سوزاندن کالری ممکن است منجر به مصرف بیش از حد تری گلیسیرید و بالا رفتن سطح VLDLدر خون شما شود. تری گلیسیرید اضافی در سلول های چربی ذخیره می شود و زمانی که برای انرژی لازم است آزاد می شود.
سطح بالای تری گلیسیرید ها به ایجاد ذخایر سخت در شریان ها شما بستگی دارد. این رسوبات پلاک ها نامیده می شوند.

 انباشت پلاک ها خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته را افزایش می دهد. کارشناسان معتقدند این اتفاق به این به این دلیل می افتد:
افزایش التهاب
افزایش فشار خون
تغییر در انعطاف پذیری عروق خونی
سطح پایین لیپوپروتئین با چگالی بالا  HDL(کلسترول خوب)
تری گلیسیرید بالا همچنین با سندرم متابولیک(سوخت و ساز) و بیماری کبدی چرب غیرالکلی مرتبط است.

تعریف LDL 

برخی از VLDL در جریان خون از بین می روند. بقیه آنزیم ها در خون به LDL تبدیل می شود  LDL ها دارای تری گلیسیرید کمتر و درصد بالاتری از کلسترول نسبت به VLDL ها هستند.

مواد اصلی LDL  بر اساس درصد شامل:
کلسترول 26٪
تری گلیسیرید 10٪
پروتئین 25٪
سایر چربی ها 15٪
LDL کلسترول را در سراسر بدن شما حمل می کند. کلسترول بیش از حد در بدن شما منجر به بالا رفتن سطح LDL  می شود. سطح بالای  LDL همچنین سبب ایجاد پلاک در شریان های خون شما می شود.
این ذخایر در نهایت می تواند منجر به بروز آترواسکلروز شود. آترواسکلروز هنگامی رخ می دهد که رسوبات پلاک تقویت شده و مسیر عبور خون در سرخرگ را تنگ کند. این اتفاق باعث افزایش خطر ابتلا به حمله قلبی و سکته مغزی می شود.
دستورالعمل های اخیر انجمن قلب آمریکا در حال حاضر بیشتر روی بررسی میزان کلی خطر بیماری های قلبی، به جای نتایج انحصاری  کلسترول تمرکز می کنند.
سطوح کلی کلسترول،LDL و HDL همراه با عوامل مختلفی دیگر تعیین می کند که بهترین گزینه های درمان برای شما کدام  است.
با پزشک در مورد میزان کلسترول خود صحبت کنید و در صورت لزوم، راه های چگونگی کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی از طریق  رژیم غذایی سالم، ورزش، تغییر سبک زندگی و دارو را آموخته و به کار بندید.

تست VLDL و LDL 

اکثر افراد سطح LDL خود را در طول یک آزمایش خون معمولی آزمایش می کنند و LDL  نیز عمولا به عنوان بخشی از آزمایش کلسترول سنجیده می شود.
انجمن قلب آمریکا توصیه می کند همه افرادی که بیش از 20 سال سن داشته باشند می بایست کلسترول خود را هر چهار تا شش سال یک بار بررسی کنند. اگر خطر ابتلا به بیماری قلبی بالا باشد یا برای نظارت بر هر گونه درمان، بیشتر باید سطح کلسترول مورد بررسی قرار گیرد.
هیچ آزمایش خاصی برای تعیین دقیق کلسترول VLDL وجود ندارد. VLDL معمولا بر اساس میزان تری گلیسیرید شما تعیین می شود. تری گلیسیرید نیز معمولا با آزمایش کلسترول سنجیده می شود.
بسیاری از پزشکان از نتایج آزمایش خون سطح تقریبی VLDL شما را تخمین می زنند، مگر اینکه در مواردی نیاز به جواب دقیق باشد که به طور خاصی آن را بررسی می کنند مثلا در مواردی که شما یکی از موارد زیر را داشته باشید:
عوامل خطر برای بروز بیماری های قلبی عروقی
برخی از شرایط غیر طبیعی کلسترول
ابتلا به بیماری قلبی مادرزادی
عوامل خطر برای بیماری های قلبی عروقی عبارتند از:
افزایش سن
افزایش وزن
داشتن دیابت یا فشار خون بالا
داشتن سابقه خانوادگی بیماری های قلبی عروقی
سیگار کشیدن
فقدان فعالیت بدنی منظم
رژیم غذایی نامنظم (چربی حیوانی  و قند بالا و میوه ها، سبزیجات و فیبر پایین)


چگونه سطح VLDL و LDL را پایین بیاوریم

استراتژی های کاهش سطح VLDL و LDL یکسان است: افزایش تمرینات ورزشی و خوردن انواع غذاهای سالم.
همچنین ترک سیگار و کاهش مصرف الکل می تواند مفید باشد. توصیه های پزشک شما بهترین و مناسب ترین نکات برای شروع ایجاد تغییرات در مورد شیوه زندگی سالم برای داشتن قلبی سالم است.


نکاتی از قبیل:
 مصرف آجیل، آووکادو، بلغور جو دو سر غنی شده با آهن و ماهی های غنی از اسیدهای چرب امگا 3، مانند  ماهی قزل آلا
از مصرف چربی های اشباع شده که  در غذاهایی مانند گوشت گاو، کره و پنیر یافت می شود، اجتناب کنید.
ورزش  حداقل 30 دقیقه در روز.

 

منبع: healthline
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید