preloader

چرا مشاوره قبل از ازدواج ضروری است؟ 4 اهمیت ویژه


چرا مشاوره قبل از ازدواج ضروری است؟ 4 اهمیت ویژه
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 10020 اشتراک گذاری :

 

زمانی می‌رسد که در زندگی تصمیم به ازدواج می‌گیرید حال این تصمیم حیاتی به دلیل تاثیرات عمیقی که روی زندگی فردی و جامعه بر جای می‌گذارد مهم‌ترین رویداد زندگی شما محسوب می‌شود. مسیر ازدواج چالش‌ها و موانع منحصر به خود را دارد که در بلند مدت و حتی کوتاه مدت می‌تواند به نوبه خود منجر به بروز مشکلاتی شود. خوشبختانه مشاوره قبل از ازدواج برای هماهنگی‌های زندگی مشترک، پیشگیری از موانع، آماده سازی و برطرف کردن چالش‌ها در ازدواج یک گزینه عالی شناخته می‌شود.

در ادامه این مطلب قصد داریم چهار مورد از پر اهمیت‌ترین دلایل مراجعه به مشاوره پیش از ازدواج را بررسی کنیم. بنابراین، اگر راجع به این موضوع دو به شک هستید برای کسب آگاهی‌های بیش‌تر این فرصت ارزشمند را تا به انتها از دست ندهید.

متاسفانه خانم‌ها و آقایان زیادی بدون هیچ گونه آمادگی و به اصطلاح چشم بسته وارد زندگی مشترک شده و درصد زیادی از آن‌ها با عواقب دردناکی نظیر طلاق و نارضایتی از زندگی مشترک مواجه می‌شوند. راهنمایی قبل ازدواج توسط فردی مجرب برای زوجین آغازی بهتر و زندگی مشترک موفق‌تری را در پی دارد. همچنین، در ادامه این بخش چهار مورد از دلایل پر اهمیت مشاوره پیش از ازدواج را به شرح زیر معرفی می‌کنیم.

1. شناخت کامل همسر و برنامه های آینده یکدیگر با مشاوره قبل از ازدواج

برخی از افراد به علت خجالت، عدم اطلاعات کافی و حیا نمی‌توانند خود واقعی‌شان را درست معرفی کنند. برخی دیگر نیز به علت مشکل اختلال ارتباطی، عدم کنترل عصبانیت، خصوصیات اخلاقی مانند کناره گیری (سریع قهر کردن) و غیره مانعی برای شناخت صحیح روحیات و ویژگی‌های شخصیتی طرف مقابل ایجاد می‌کند.

عدم شناخت کافی و صحیح موجب ایجاد اختلافات گوناگون و درگیری در آینده نه چندان دور می‌شود. شناخت بهتر زوجین از مهم‌ترین مزایا مشاوره قبل ازدواج شناخته می‌شود که این مسئله را به نحو احسنت حل کرده است.

در جلسات مشاوره به صورت تخصصی به خانم و آقا فرصت داده می‌شود تا به شکل عمیق تر و بهتری نسبت به یکدیگر شناخت داشته باشند. به صورتی که اعتقادات، انتظارات، ارزش های سازنده، نیازهای خاص و باور به مسائل ضروری را به صورت کامل درک کنند. افراد زیادی هستند که این مسائل را به خصوص انتظارات طرفین از شریک زندگی و خود ازدواج را مهم نمی‌شمارند بلکه بیش‌تر درگیر هیجانات و احساسات زودگذر هستند به طوری که در آغاز با هرگونه انتظار و توقعات نابجا یکدیگر نیز به سرعت کنار می‌آیند. اتفاقی که برای زوجین پس از گذشت زمان رخ می‌دهد و به آن پی می‍‌‌برند رویارویی با درخواست‌هایی است که حتی قدرت برآورده سازی آن را ندارند.

با حضور در جلسات مشاوره این موضوع کاملا شفاف شده و این عمل علاوه‌بر ایجاد شناخت سبب شکل گیری مهم‌ترین توافقات مشترک برای شروع زندگی زوجین و انتخاب‌های آگاهانه می‌شود.

2. تعیین اهداف و راهکار های مشترک افزایش دهنده ازدواج موفق

با مشاوره پیش از ازدواج اهداف در زندگی به صورت واقعی و مسئولانه تحلیل می‌شوند. با این کار اهدافی که تعیین می‌شوند مبتنی بر اطلاعات کافی و رعایت تعادل در همه جوانب به صورت مشترک شکل می‌گیرد.

با گفتگو درباره آنچه که می‌پندارید قرار است پس از ازدواج کسب کنید در واقع برای رسیدن به اهداف خود بدون ایجاد کوچک‌ترین تعارضی در آینده، راه حل‌های مناسب را پیدا کرده‌اید. زمانی که زوجین پس از گفتگوهای مداوم به درک متقابلی از انگیزه‌ها و هدف‌های خود در زمینه‌های گوناگون حتی روابط جنسی می‌رسند در برابر همسر خود احساسات بیش‌تری را خرج می‌کنند.

بر اساس نتایج پژوهش‌ها به طرز قابل توجهی درصد ازدواج موفق در این دسته از زوجین که جلسات مشاوره را جدی می‌گرفته‌اند بالا بوده است.

 

3. برنامه ریزی و مدیریت برای تضادها و مشکلات بعد ازدواج پس از گفتگوهای مداوم

یکی از بزرگ‌ترین نقاط ضعف زوجین تعیین برنامه‌ها و تلاش برای مدیریت کردن آن‌ها است که کم تر زوجی توانایی رساندن برنامه‌ها در زمان تعیین شده را دارد. خانم ها و آقایانی که هنگام ازدواج به مشاور مراجعه می‌کنند می‌توانند برای برنامه ریزی از بهترین استراتژی‌های سازنده و برای مدیریت مشکلات از تکنیک‌ها و راهکارهای زیادی بهره مند شوند.

مشاوران مجرب بسیاری به سادگی پیش از ازدواج برنامه‌ها و راه‌های کنترلی فوق العاده‌ای را با توجه به چارچوب زمانی و توافق‌های صورت گرفته تعیین می‌کنند.

4. آمادگی روانی و عاطفی

داشتن آمادگی روانی و عاطفی مهم‌ترین جنبه برای ورود به دنیای زندگی مشترک بوده که برای به دست آوردن آن راهنمایی‌های مشاور می‌تواند نتایج مثبتی در این زمینه داشته باشد. مشاوران با شناسایی صحیح نیازها و نقاط ضعف و قوت دو طرف افراد را برای مدیریت عواطف خود در زندگی مشترک آماده می کنند.

 

در نهایت بهترین فرصت برای بررسی و آگاهی از تک تک موضوعاتی نظیر ارزش‌ها، نقش‌ها، سبک زندگی، آرزوها، مالی، فرزندان، سلامتی، ارتباطات، حل مسئله، مسئولیت ها، خانواده و دوستان جلسات مشاوره است. در نتیجه، با شناخت قبل از ازدواج متفاوت و مهندسی شده توسط مشاوران تمام جنبه های زندگی زوجین سرشار از شادی و سلامتی خواهد شد.

در این مقاله به چهار مورد از ضروری‌ترین دلایل مراجعه به مشاوره قبل از ازدواج پرداخته‌ایم. تصمیم برای ازدواج نیاز مبرم به تحقیقات، آموزش و مشاوره داشته زیرا تشکیل خانواده‌ای سالم و شاد همگام با پیشرفت بدون مواد گفته شده امکان پذیر نیست. پیش از ازدواج مسبب اصلی اشتراک گذاری توقعات و خواسته ها بدون کوچک‌ترین خودسانسوری و محدودیت است.

همچنین، حتی مشاور برداشت‌های نادرست قبلی زوجین از یکدیگر را تصحیح کرده و واقعیت‌های زشت و زیبای ازدواج را برای‌تان به تصویر می‌کشد. پس از شنیدین اهداف طرفین مشاور به خوبی تکنیک‌هایی را ارائه می‌دهد که به بهترین شکل ممکن توقعات و انتظارات یکدیگر را درک کرده و اهداف و خواسته یکدیگر را برآورده سازید. همواره یادتان باشد که حضور در جلسات مشاوره می‌تواند دریچه ای برای ابراز ناگفته های چالش برانگیز قبل ازدواج باشد.

برای شرکت در جلسات مشاوره پیش از ازدواج و کسب راهنمایی بیشتر، کلینیک های زنجیره ای خانه همدلی هفتاد را پیشنهاد می دهیم.

منبع: شفاجو
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید