preloader

مشخصات بهترین جراح مغز و اعصاب ، هیپوفیز و تومور مغزی


مشخصات بهترین جراح مغز و اعصاب ، هیپوفیز و تومور مغزی
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 10132 اشتراک گذاری :

متخصص و جراح مغز و اعصاب چه کسی است ؟

برای اینکه بتوان نورلوژیست یا متخصص مغز و اعصاب شد هر پزشک عمومی باید ۴ سال دوره ی رزیدنتی در شاخه ی مغز و اعصاب را بگذراند و بعد از گذراندن این دوره ، دوره های فوق تخصص مغز و اعصاب را در رشته های مختلف از جمله ( بیماری های حرکتی ، سردرد ، بیماری های عروقی مغز ، ام اس ، دمانس ، سرع ، نورو افتالمولوژی ،Neure Imaging بصورت کاملا تخصصی به درمان بیمارهای مغز و اعصاب بپردازد. در حالت عادی عموم مردم بر این باور هستند که متخصص مغز و اعصاب بر عملکرد مغز نظارت داره و فقط برای جراحی مغز و اعصاب است اما این تصور کاملا اشتباه است و حقیقت این است که متخصص مغز و اعصاب علاوه بر جراحی مغز می تواند کارهای دیگری را هم انجام بده در واقعیت حدود ۷۰ درصد زمان متخصص های مغز و اعصاب بر درمان و حل مشکلات ستون فقرات ، درمان گردن ، کمر درد درمان فتق دیسک، بیماری تحلیل برنده دیسک و حتی درد پا و سکته مغزی اختصاص دارد.

وظایف جراح مغز و اعصاب ؟

  • تشخیص
  • تصمیم گیری در مورد مناسب ترین روش جراحی
  • انجام جراحی بیماران
  • نظارت بر بیماران پس از عمل

بهترین جراح مغز و اعصاب کیست ؟

صحیح ترین پاسخ برای این سوال این است: بستگی دارد به خود شما، نوع بیماری تان و زمان و مکانی که در آن هستید. برای مثال بهترین جراح مغز و اعصاب تهران، تبریز، شیراز، مشهد، اصفهان و سایر شهرها و بهترین جراح مغز و اعصاب کودکان به عبارت دیگر بهترین جراح مغز و اعصاب ایران برای بیماری که در اثر سانحه‌ای دچار خونریزی مغزی شده است در دسترس ترین جراح به شما در آن زمان و مکان است اما چنانچه فرصت کافی برای مراجعه به بهترین پزشک را دارید نباید این فرصت را از دست بدهید و باید مواردی نظیر مدرک، تجربه، نتیجه و کیفیت بیمارستان را مد نظر قرار دهید.

 

 

غده هیپوفیز، یکی از اصلی‌ترین غده‌های درون‌ریز بدن است که با ترشح هورمون‌های حیاتی، فعالیت‌های مهمی را در بدن انجام می‌دهد. این غده اندازه بسیار کوچکی داشته و در بخش زیرین مغز قرار دارد. هر مشکلی که در این غده ایجاد شود، باعث اختلال در ترشح هورمون‌ها شده و در نهایت بیماری‌ها و ناراحتی‌هایی را برای انسان به دنبال دارد. از جمله اختلالات رایج غده هیپوفیز می‌توان به تومورهای هیپوفیز، آسیب‌های وارده در اثر ضربه، خونریزی، کم‌کاری و … اشاره کرد. با توجه به مهم بودن غده هیپوفیز و حساسیت مکان قرارگیری آن، در صورت بروز هرگونه مشکل، بهتر است درمان خود را به یک پزشک حاذق و حرفه‌ای هیپوفیز بسپارید تا از عوارض و مشکلات پس از جراحی هیپوفیز در امان بمانید. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید . غده هیپوفیز دارای بافت کوچک در ناحیه زیرین در مغز قرار دارد و هورمون های خاصی را به داخل جریان خون ترشح می کند تا عملکردهای ضروری و خاص بدن را کنترل کند. هیپوفیز از مهم ترین غده ها در بدن انسان است که کارهای مهمی مانند تولید مثل، رشد در دوران کودکی و کارکرد غده هیپوفیز را انجام می دهد.
تومور هیپوفیز رشد غیر طبیعی دارد که در غده هیپوفیز شما ایجاد می شود. بیشتر تومورهای هیپوفیز جز دسته تومور های خوش خیم هستند. آدنوم ها در غده هیپوفیز یا بافت های اطراف خود باقی می مانند و به سایر قسمت های بدن گسترش نمی یابند. تومورهیپوفیز وقتی در حال کار است می‌تواند هورمون هیپوفیز زیادی تولید کند و یا وقتی در حال کار نیست هورمونی تولید نکند و فقط کمی افزایش حجم داشته باشد. تومور هیپوفیز بزرگ که اندازه آن ها حدود ۱ سانتی متر و یا بزرگتر است به عنوان ماکروآدنوم شناخته می شوند. اما تومورهای کوچکتر میکروآدنوم نامیده می شوند. ماکروآدنوم ها، به دلیل بزرگیشان، می توانند بر غده هیپوفیز و ساختارهای مجاور آن فشار وارد کنند.

 

وظایف یک جراح هیپوفیز ؟

تشخیص

تصمیم گیری در مورد مناسبترین روش جراحی

انجام جراحی بیماران

نظارت بر بیماران بعد از عمل

بهترین جراح غده هیپوفیز

با توجه به موقعیت قرارگیری غده هیپوفیز و عوارضی که ممکن است پس از جراحی برای بیمار ایجاد کند، جراحی هیپوفیز از جمله جراحی‌های بسیار حساس بوده و باید تحت نظر یک جراح هیپوفیز حرفه‌ای و با تجربه انجام شود. بهترین جراح هیپوفیز باید دانش بسیار بالایی داشته و با آخرین متد‌های روز دنیا آشنا باشد تا بتواند بهترین روش جراحی را برای بیمار انتخاب کند. لازم به ذکر است که در جراحی به روش آندوسکوپی علاوه بر جراح مغز و اعصاب، نیاز به یک جراح گوش، حلق و بینی نیز می‌باشد که طبیعتا باید بسیار حاذق و باتجربه باشد تا بتواند یک عمل جراحی موفق با کمترین را برای بیمار انجام دهد.

 

 

تومور مغزی

برای افراد مبتلا به تومورهای مغزی راه‌های درمانی متنوعی وجود دارد. این گزینه‌ها شامل عمل جراحی، پرتو درمانی و شیمی درمانی است و اغلب افراد از ترکیب چند گزینه بهره می‌برند.
انتخاب هر یک از روش‌های درمان به عوامل زیر بستگی دارد:

نوع و درجه تومور مغزی

محل تومور در مغز

اندازه تومور

سن و شرایط جسمانی بیمار

در بعضی از موارد خاص سرطان‌های مغز، پزشک معالج ناچار است مایع نخاعی را هم بررسی کند تا مطمئن شود سلول‌های سرطانی ستون فقرات و نخاع را تحت تاثیر قرار نداده‌اند.مراحل جراحی

به طور معمول عمل جراحی اولین گزینه انتخابی برای درمان تومور مغزی است. با این وجود، همین جراحی نیز انواع متفاوت دارد و با متدهای متنوعی انجام می‌شود. پیش از جراحی تمام و یا بخشی از سر بیمار را می‌تراشند و در برخی مواقع، عمل جراحی تومور تحت بیحسی عمومی صورت می‌گیرد.
عمل جراحی باز مغز را کرانیتومی می گویند. در این عمل،‌ به صورت موقت بخشی از استخوان جمجمه برای دسترسی به مغز برداشته می‌شود. جراح یک برش کوچک روی پوست سر ایجاد می‌کند و با کمک اره‌های مخصوص قسمتی از استخوان جمجمه را برمی‌دارد. بیمار ممکن است طی برداشتن تمام یا بخشی از تومور به هوش باشد که این تصمیم به نظر جراح بستگی دارد. تمام تلاش جراح در انجام چنین عمل‌هایی این است که تا حد امکان و بدون آسیب رساندن به بخش‌های سالم مغز، تومور را خارج کند. در حین جراحی از فرد خواسته می‌شود پای خود را حرکت بدهد، بشمارد، حروف الفبا را به ترتیب نام ببرد و یا یک داستان تعریف کند. توانایی شخص در دنبال کردن و انجام این دستورات به جراح در محافظت از بخش‌های مهم مغز کمک می‌کند.
بعد از برداشتن تومور، جراح قسمت باز شده جمجمه را با استخوان و یا قطعه ای فلزی یا پارچه می‌پوشاند و سپس شکاف پوست سر را بخیه می‌زند. گاهی ممکن است برداشتن تومور بدون آسیب رساندن به بخش‌های سالم مغز امکان‌پذیر نباشد. در این موارد پرتو درمانی و یا روش‌های دیگر تجویز می‌شود.

منبع: شفاجو
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید