preloader

حرکات کششی برای رفع خستگی پشت میز نشستن


حرکات کششی برای رفع خستگی پشت میز نشستن
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 10078 اشتراک گذاری :

افراد پشت میز نشین همیشه در معرض خستگی و دردهای بخش‌های مختلف بدن مانند شانه، کتف و کمر هستند و ممکن است شما هم به دلایل مختلف این موارد را تجربه کرده باشید. گفتنی است امروزه شغل‌های زیادی وجود دارند که یک‌جا نشینی را برای بسیاری از افراد اجباری کرده است؛ لذا باید برای سلامت جسم اقدامات خاصی مانند انجام حرکات کششی در نظر گرفته شود تا در کنار افزایش راندمان فعالیت‌های پیش رو تا حد قابل قبولی سلامت جسم را نیز تضمین کرد. برای خواندن مطالب سلامت بیشتر و اخبار ورزشی به ساناپرس مراجعه نمایید.

 

البته ممکن است با این دغدغه روبرو شده باشید که برای رفع خستگی پشت میز نشستن باید از چه حرکات کششی استفاده کنید که در این مقاله راهنمای مناسبی در این زمینه قرار داده‌ایم تا به راحتی استفاده کنید.

 

مهم‌ترین حرکات کششی برای کاهش خستگی

گفتنی است حرکات عنوان شده در ادامه را باید به دقت انجام دهید تا صدمه‌ای به خودتان وارد نکنید. این حرکات کششی عبارتند از:

  • حرکت ساده گردن

برای انجام این حرکت کافی است گوش سمت راست را به سمت شانه راست حرکت دهید. در واقع همان خم کردن گردن به سمت راست است. به هیچ عنوان لازم نیست گوش‌، شانه‌‌تان را لمس نماید. حال بهتر است تا جایی که فشار زیادی را تحمل نمی‌کنید، در همان راستا بمانید. کمی بعد دقیقاً همین کار را با گوش چپ انجام دهید. انجام این حرکت کششی حداقل چند بار در روز ضرروی است.

  • کشش قفسه سینه

برای انجام این نوع حرکات کششی که از بهترین حرکت‌ها برای برطرف کردن خستگی افراد پشت میز نشین است کافی است در حالت نشسته دست‌ها را به پشت سر برده و سپس آرنج‌ها را در راستای بازو  ساعت دست بکشید. بهتر است این کار را به صورت صاف (برای آرنج‌ها) لحاظ کنید. ضمناً انجام این کار به شکل ایستاده نیز مناسب است و تأثیر دوچندان بر رفع خستگی دارد.

  • تلو تلو خوردن سر

در این حرکت باید سرتان را به سمت پایین برده تا موقعی که کشش پشت گردن را احساس نمایید. حال برای تکمیل این حرکت کششی، سر را به سمت راست و چپ تکان دهید. البته بهتر است این کار را به آرامی دهید تا دچار کشیدگی رگ‌ها نشوید. کافی است به صورت روزانه این حرکت را چند بار لحاظ کنید تا خستگی ناشی از پشت میز نشستن برطرف شود.

  • کشش بازوها

برای اینکه بتوانید این حرکت را به طور دقیق و بدون مشکل انجام دهید، صاف بنشینید. حال کافی است انگشتان‌تان را در هم قفل کنید و بلافاصله آنها را به سمت بالا امتداد دهید. بهتر است کف دست‌ها را رو به بالا نگه داشته و بالا تنه‌تان را به طور کامل در معرض کشش قرار دهید. این حرکت دو الی سه بار در روز به برطرف کردن خستگی و کوفتگی بدن کمک شایانی خواهد کرد.

  • چرخش نخاعی

در حالی که روی صندلی‌تان نشسته‌اید پاها را روی زمین قرار دهید. توجه کنید که پاها کاملاً صاف باشند. حال عضلات شکم را منقبض کرده و بلافاصله بالاتنه را به سمت راست چرخش دهید. دقت کنید که ثابت نگه داشتن پایین تنه دارای اهمیت است. حداقل این حرکت کششی را 10 الی 15 ثانیه انجام داده و سپس همین حرکت را به سمت چپ بدن تکرار نمایید.

04-20-Exercises-to-Do-at-Your-Desk.jpg

  • آغوش گرفتن زانو

انجام این حرکت کششی نیاز به نهایت دقت دارد. برای این منظور کافی است زانوی راست هم به سمت بالا آورده و سپس آن را با دست‌ها کنترل کنید. حال تا جایی که می‌توانید زانو را به سمت سینه نزدیک کرده و اصطلاحاً آن را در آغوش بگیرید. ماندن در این حالت برای چند ثانیه کوفتگی بدن را کاهش می‌دهد. کمی بعد پای چپ را نیز در همین وضعیت قرار دهید تا حرکت کششی کامل شود.

  • فشار به زانو

برای برطرف کردن خستگی ماهیچه‌های باسن، مچ پای راست‌تان روی زانوی چپ قرار داده و سپس با استفاده از به زانو فشار بیاورید. البته دقت کنید که فشار وارده بیش از اندازه نباشد، سپس همین حرکت کششی را با پای چپ اجرا کنید. انجام این حرکت به صورت روزانه برای پشت میز نشین‌ها فوق العاده غنیمت است و از افراد را از درد و خستگی کار در امان خواهد داشت. 

  • حرکت شنا

این حرکت نیاز به یک فضای نسبتاً خوب دارد. کافی است روی میز کارتان این حرکت کششی را انجام دهید. برای این منظور دو دست‌تان را روی لبه میز قرار داده و زاویه‌ای را با میز داشته باشید. حال حرکت شنا را روی میز انجام دهید. مطمئن باشید که میز از جای خود تکان نمی‌خورد تا مشکلی برایتان پیش نیاید. ضمناً توصیه می‌کنیم این حرکت را 10 بار در قالب 3 تکرار انجام دهید.

  • حرکت کششی دیپ

برای انجام این حرکت ورزشی پشت به میز ایستاده و دست‌هایتان را روی میز قرار دهید. حال کافی است خودتان را به بالا و پایین حرکت دهید. در واقع با صاف کردن بازوهایتان این حرکت که به حرکت کششی دیپ معروف است انجام می‌شود. پر واضح است که حرکت دیپ با صندلی نیز قابل انجام است و سختی آن‌چنانی نیز ندارد و همه افراد پشت میز نشین می‌توانند آن را لحاظ کنند.

  • حرکت تکیه به دیوار

انجام این حرکت فوق العاده آسان است. پشت خود را برابر دیوار قرار داده و سپس خیلی آرام موقعیت‌تان را به نشستن پایین بیاورید. در همین حالت نهایتاً 30 ثانیه صبر کنید. چند بار این حرکت کششی را انجام دهید تا از شر هر گونه خستگی و کوفتگی راحت شوید.

05-20-Exercises-to-Do-at-Your-Desk.jpg

جمع‌ بندی

استراحت دادن به کمر، بازو، دست و پاها برای افرادی که به صورت مستمر پشت میز نشین هستند الزامی است. اما بسیاری از افراد از انجام چند حرکت ساده امتناع می‌کنند که نتیجه آن بروز بیماری‌هایی مانند کمردرد و... است. در این مقاله سعی کردیم تا بهترین حرکت کششی بدن را معرفی کنیم تا به صورت روزانه با انجام آنها نه تنها سلامت‌ بدن‌تان را افزایش دهید بلکه روحیه‌تان را نیز بهتر کنید.

حال برای اینکه بتوانید در کنار موارد عنوان شده در این مقاله به حرکت بیشتری دسترسی داشته باشید، کافی است به وب‌سایت ساناپرس مراجعه کنید. در این مرجع بهترین حرکات کششی و نرمشی برای کلیه افراد بخصوص آنهایی که همیشه پشت میز نشین هستند، قرار داده شده است که می‌توانید استفاده کنید.

منبع: شفاجو
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید