preloader

درمان ریشه دندان با استفاده از تجهیزات روز دنیا


درمان ریشه دندان با استفاده از تجهیزات روز دنیا
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 10080 اشتراک گذاری :

 

با مراجعه به کلینیک دندان‌پزشکی مجهز و دارای متخصص درمان ریشه ماهر برای دریافت خدمات دهان و دندان دردها و عیوب فک و دهان در مدت کوتاهی کاملا درمان شده و از بروز مشکلات دیگر جلوگیری ‌می‌شود.

در ادامه درباره تفاوت عصب‌کشی با درمان ریشه، درمان ریشه با استفاده از میکروسکوپ توضیح داده و کلینیک معتبر برای دریافت خدمات دهان و دندان را معرفی می‌کنیم.

ریشه دندان چیست و چگونه درمان می‌شود؟

در کانال‌های ریشه دندان، یک بافت نرم (پالپ) شامل اعصاب و عروق اصلی دندان قرار دارد. اگر بافت نرم عفونی شود، برای درمان آن باید به دندانپزشک متخصص درمان ریشه یا اندودنتیکس مراجعه کرد.

براساس نظر دندان‌پزشکان، دلیل عفونی‌شدن ریشه دندان پوسیدگی‌های عمیق، ترک و شکستگی دندان، درمان ناقص و عدم اقدام به‌موقع برای ترمیم آنها است که باعث می‌شود در گذر زمان شدت پیدا کرده و باعث بروز عفونت در ریشه شود.

عفونت ریشه را چگونه می‌توان تشخیص داد؟

وجود عفونت در ریشه در برخی موارد علائم خاصی ندارد و فقط با عکس‌های رادیولوژی و معاینه توسط متخصص درمان ریشه قابل تشخیص است.

علائم زیر نشان‌دهنده عفونت ریشه هستند:

  • ورم در لثه و فک
  • درد دندان
  • حساسیت دندان به سرما و گرمای مواد غذایی
  • خراب‌بودن دندان به‌صورتی که قابل مشاهده باشد.

متخصص درمان ریشه با چه روش‌هایی ریشه دندان را درمان می‌کند؟

متخصصان درمان ریشه با توجه به وضعیت دندان و شدت عفونت با روش‌های مختلفی مانند جراحی آپیکو، عصب‌کشی یا آندو و ری آندو عفونت را از بین برده و دندان را ترمیم می‌کنند. در ادامه هر یک از این روش‌ها را به‌طور کامل توضیح می‌دهیم.

متخصص درمان ریشه جراحی آپیکو را چه هنگامی تجویز می‌کند؟

آپیکوکتومی یا جراحی انتهای ریشه، از جراحی‌های ساده اما دردناک بوده که برای کودکان نیز قابل انجام است. این جراحی با توجه به پیچیدگی ساختار ریشه و محل دندان، ۴۵ الی ۹۰ دقیقه طول می‌کشد.

متخصصان این جراحی را هنگامی تجویز می‌کنند که بیمار قبلا درمان ریشه کانال استاندارد را انجام داده، اما نوک ریشه همچنان در معرض آسیب‌دیدگی قرار دارد.

در این شرایط، برای جلوگیری از تجمع و انباشت آلودگی و عفونت درون فضای ریشه و اطراف آن، جراحی آپیکوکتومی انجام می‌شود.

برای انجام جراحی انتهای ریشه دندان، در ابتدا آ لثه برش داده می‌شود تا بتوان ریشه آسیب‌دیده و عفونی را خارج کرد. اندودنتیکس پس از خارج‌کردن نوک ریشه، کانال ریشه داخل دندان را پاک‌سازی کرده و با یک پرکننده آن را کاملا مسدود می‌کند تا از بروز عفونت جلوگیری شود.

در مرحله بعد برای اطمینان از ترمیم کامل دندان و عدم وجود عفونت، عکس رادیولوژی از آن گرفته می‌شود.

در آخر، بافت لثه را بخیه می‌زنند. معمولا این بخیه‌ها جذبی هستند، اگر از نوع جذبی نباشند، بعد از گذشت یک هفته برداشته خواهند شد.

جراحان برای جلوگیری از عفونت و کاهش درد، داروهای آنتی‌بیوتیک، ایبوپروفن یا تزریق آمپول را تجویز می‌کنند. توجه داشته باشید، درصورت عدم انجام جراحی آپیکو یا به تأخیرانداختن آن، باید دندان را کاملا خارج کرد.

اندو دندان یا عصب‌کشی چیست؟

متخصص درمان ریشه در فرایند اندو، ابتدا پوسیدگی‌های دندان را برمی‌دارد و سپس بخش عفونی پالپ دندان را خارج می‌کند. در مرحله بعد کانال دندان را از باکتری‌ها و عفونت‌ها پاک کرده و آن را با مواد مخصوص پر می‌کند.

در عصب‌کشی‌، بخش وسیعی از دندان را با مواد پر می‌کنند. برای اینکه در گذر زمان این مواد صدمه نبینند و دندان از هر آسیبی محفوظ بماند، بعد از ۴ الی ۵ ماه باید برروی آن روکش گذاشته شود.

تفاوت درمان ریشه با عصب‌کشی این است که هنگامی که عفونت به ریشه و انتهای دندان برسد، با درمان ریشه، این قسمت عفونی تخلیه می‌شود اما در عصب‌کشی، عفونت و آسیب پیشرفت زیادی نکرده و در طی آن، بخش آسیب‌دیده پالپ دندان را خارج می‌کنند.

متخصص درمان ریشه چه زمانی ری اندو انجام می‌دهد؟

برخی از بیماران به‌دلیل عصب‌کشی ناقص و نادرست یا عدم تخلیه کامل ریشه از عفونت‌ها باید دوباره ری‌اندو یا درمان ریشه مجدد انجام دهند.

در بعضی موارد، در زیر پرکردگی دندان عصب‌کشی‌شده، دوباره پوسیدگی به وجود می‌‌آید. عدم درمان این پوسیدگی، باعث می‌شود عفونت آن ازطریق مجرای کانال به ریشه سرایت کند.

افرادی که چنین وضعیتی دارند، برای درمان مناسب باید هرچه سریع‌تر برای رزرو نوبت متخصص درمان ریشه تهران اقدام کنند.

توجه داشته باشید ری‌اندو از عصب‌کشی سخت‌تر بوده و برای انجام آن حتما باید به پزشکی ماهر و باتجربه مراجعه کنید‌. در برخی مواقع امکان دارد دندان‌پزشک انجام جراحی ایپکو را تجویز کند.

متخصص درمان ریشه چگونه با استفاده از میکروسکوپ دندان را ترمیم می‌کند؟

استفاده از میکروسکوپ، روشی بسیار نوین و موثر برای درمان ریشه است. این ابزار کاربردی، حفره‌ها و عیوب سراسر کانال دندان و ریشه را با کیفیت و وضوح بالایی به متخصصان نشان داده و به آنها برای تشخیص درست کمک بسیار زیادی می‌کند.

میکروسکوپ برای تشخیص میزان عفونت و پوسیدگی در ریشه و دندان بیمارانی که دارای ساختار ریشه پیچیده، کانال‌های سی‌شکل، دندان‌های پرمولر یا کانال‌های بسیار کوچک و تنگ جانبی دندان هستند، بسیار کارآمد است.

میکروسکوپ وسیله‌ای بسیار مفید و کاربردی برای ری‌اندو نیز محسوب می‌شود و اندودنتیکس‌ها با استفاده از آن می‌توانند تمام خدمات و جراحی‌های مربوط به ریشه را با دقت بسیار بالایی انجام دهند.

درمان ریشه با میکروسکوپ به متخصصان ریشه کمک می‌کند به تمام حفره‌های ریز دندان دسترسی مطلوبی داشته باشند و بتوانند تمام ترک‌ها و شکستگی‌های کوچک دندان را که به‌راحتی دیده نمی‌شوند، مشاهده کنند.

از مزایای دیگر این وسیله کمک به دندان‌پزشکان برای انتخاب بهترین و مناسب‌ترین درمان برای بیماری‌های مختلف بوده و از هدررفت وقت، انرژی و هزینه متخصصان و بیماران جلوگیری می‌شود.

معرفی کلینیک دندان‌پزشکی دکتر طبرسی

کلینیک دندان‌پزشکی دکتر طبرسی واقع در تهران با استفاده از تجهیزات نوین و پیشرفته مانند میکروسکوپ و با بهره‌گیری از مجرب‌ترین متخصصان درمان ریشه و جراحان لثه، دندان‌های آسیب‌دیده را با بهترین روش درمان و ترمیم می‌کند.

با مراجعه به سایت این کلینیک می‌توانید به‌صورت آنلاین نوبت دریافت کنید و از تعرفه‌های خدمات پزشکی مطلع شوید.

جمع‌بندی

هنگامی که ریشه دندان عفونی می‌شود، برای عدم پیشرفت آن و درمان مناسب باید به متخصص درمان ریشه مراجعه کرد تا با مشاهده عکس‌های دندان بهترین راه درمان را تعیین کند.

امروزه دندان‌پزشکان با دستگاه نوین میکروسکوپ می‌توانند تمام حفره‌ها، ترک‌خوردگی‌ها و عیوب دندان و ریشه را با وضوح بسیار بالا مشاهده کرده و بهترین درمان را انجام دهند.

درمان مشکلات دهان و دندان با استفاده از این ابزار پرکاربرد، تاثیر بسیار زیادی در تشخیص دقیق دندان‌پزشکان و انتخاب بهترین روش درمان و جلوگیری از هدررفت زمان، انرژی و هزینه بیماران دارد.

منبع: شفاجو
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید