preloader

غذاهایی برای مغز که به تمرکز شما کمک می کند


غذاهایی برای مغز که به تمرکز شما کمک می کند
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 15768 اشتراک گذاری :

جنسینگ، ماهی، انواع توت ها، یا کافئین؟

گاهی حرفهایی در مورد یک ماده ی غذایی یا مکمل‌های غذایی می‌شنوید و ممکن است باور کنید که این مواد می توانند قدرت حافظه، تمرکز و توجه و عملکرد مغز را بالا ببرند. اما آیا واقعا این مواد بر روی مغز تأثیرگذارند؟ چیزی که نمی توان منکر آن شد این است که با بالا رفتن سن، سن بدنمان نیز بالا می رود. اما خبر خوب این است که می توانیم با اضافه کردن غذاها و نوشیدنی های "هوشمند" سلامتی مغزمان را با بالاتر رفتن سن، حفظ کنیم.

کافئین می تواند شما را هوشیارتر کند

هیچ گونه گوی جادویی وجود ندارد که بتواند آی کیو(IQ) شما را بالا ببرد و یا شما را زیرک تر کند اما موادی مانند کافئین می تواند به شما انرژی بیشتری برای متمرکز شدن بدهد. کافئین در موادی مانند قهوه، شکلات، نوشیدنی‌های انرژی زا و برخی دارو ها وجود دارد که می تواند شما را، هر چند برای مدتی کوتاه، بیدار و هوشیار نگه دارد. البته در بعضی موارد مصرف بیش از حد کافئین می تواند شما را عصبی و ناراحت کند.

شکر می تواند هوشیاری را افزایش دهد

شکر یک منبع انرژی ارجح برای مغز محسوب می شود، (البته ، نه شکری که روی میز صبحانه می‌بینید بلکه گلوکز که بر اثر فرایندی در بدن، از شکر و کربوهیدراتی که شما مصرف می کنید تولید می شود.) به همین دلیل یک لیوان از یک نوشیدنی شیرین می تواند به صورت کوتاه مدت به افزایش حافظه، توانایی فکر کردن و توانایی ذهنی شما کمک کند.

مصرف بیش از حد شکر نیز می تواند تاثیر برعکس و مضری بر حافظه و سایر اعضای بدن شما داشته باشد. امَا مصرف به اندازه و کافی آن می تواند به حافظه ی شما کمک کند، بدون آنکه باعث افزایش وزن شما شود.

برای سوخت رسانی به مغز، صبحانه بخورید

آیا معمولا صبحانه را از وعده غذایی‌‌تان حذف می کنید؟ مطالعات نشان داده‌اند که صبحانه می تواند به تقویت حافظه ی کوتاه مدت و دقت شما کمک کند. دانش آموزانی که صبحانه می خورند نسبت به آنهایی که آن را از وعده غذایی‌شان حذف می‌کنند، تکالیفشان را بهتر انجام می دهند. مواد اصلی‌ای که در برنامه صبحانه و برای سوخت و ساز مغز مفید هستند، شامل غلات کامل با فیبر بالا، مواد لبنی و میوه ها می باشند. فقط فراموش نکنید که در صبحانه ی خود زیاده روی نکنید. محققان به این نتیجه رسیده اند که مصرف صبحانه با کالری بسیار بالا مانع متمرکز شدن شما می شود.

ماهی واقعا یک غذای مفید برای مغز محسوب می شود

ماهی یک منبع پروتئینی سرشار از اسید های چرب امگا 3 ‌ است. ماهی می تواند برای تقویت مغز مفید باشد و کلیدی باشد برای سلامتی مغز. این چربی‌های مفید(امگا 3) می توانند برروی مغز تاثیری شگفت انگیزی داشته باشند. یک برنامه ی غذایی با مقدار بالایی از این مواد می تواند باعث کاهش خطراتی مانند زوال عقل و سکته ی مغزی شود. به علاوه، می تواند در افزایش حافظه، به خصوص در سنین بالا نقش حیاتی ای بازی کند.

برای سلامت مغز و قلب دو وعده ی غذایی شامل ماهی در هفته توصیه می‌شود.

مصرف شکلات و آجیل را به برنامه‌ی غذایی خود اضافه کنید

مغزها و دانه ها منابع خوبی از آنتی اکسیدانهای ویتامین E هستند، که این ماده به کاهش زوال عقلی شناختی در سنین بالا کمک می کنند. شکلات تلخ نیز دارای خواص آنتی اکسیدان هایی است که مانند کافئین حاوی محرک هایی برای افزایش تمرکز می باشد.

از مصرف یک اونس (31 گرم) آجیل و شکلات تلخ در روز برای استفاده از مزیت های آن و بدون اینکه کالری اضافه و یا چربی و قند زیاد جذب کنید لذت ببرید.

اضافه کردن آوکادو و غلات سبوس دار به برنامه ی غذایی

هر عضو از بدن از جمله قلب و مغز به جریان خون نیاز دارد. رژیم غذایی با مقدار بالا از حبوبات سبوسدار و میوه هایی مانند آوکادو می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی و همچنین میزان کلسترول بد را کاهش دهد. این قضیه باعث کاهش خطر تجمع پلاکت ها و همچنین افزایش جریان خون می شود، یعنی یک راه حل ساده و خوشمزه برای خونرسانی هر چه بهتر به مغز.
غلات سبوس داری مانند پاپ کورن و گندم سبوس دار، می توانند به میزان فیبر و ویتامین E برنامه ی غذایی شما کمک کنند. گرچه آوکادو کمی چربی دارد اما می تواند برای شما مفید باشد، چربی های اشباع نشده به جریان خون سالم کمک می کنند. در عوض چربی های ترانس برای سلامت مغز مضر هستند.

زغال اخته، ماده ای بسیار مغذی

تحقیقاتی که بر روی حیوانات انجام شده است نشان می دهد که ایدا اریزا یا بلوبری(نوعی زغال اخته ی آبی رنگ) ممکن است مغز را از آسیب های حاصل از رادیکال های آزاد حفاظت کند و همچنین اثرات ناشی از افزایش سن مانند بیماری آلزایمر و زوال عقل را کاهش دهد. همچنین مطالعات نشان داده است که رژیم غذایی سرشار از زغال اخته می تواند قدرت یادگیری و عملکرد عضلات را در موش های مسن بالا ببرد و از لحاظ ذهنی آنها را به حد موش های جوان برساند.

مزایای یک رژیم غذایی سالم

این عبارت ممکن است قدیمی باشد ولی حقیقت دارد که، اگر رژیم غذایی شما فاقد مواد مغذی ضروری باشد، می تواند توانایی شما را برای تمرکز کاهش دهد و به آن صدمه بزند. خوردن بیش از حد زیاد و یا خیلی کم هم می تواند با تمرکز شما تداخل ایجاد کند. یک وعده ی غذایی سنگین می تواند باعث شود که شما احساس خستگی کنید و همچنین دریافت بیش از حد کم کالری نیز می تواند باعث ایجاد حس گرسنگی شود و تمرکز شما را به هم بریزد.

مغز خود را از مزایای یک رژیم غذایی متعادل و شامل طیف گسترده ای از غذاهای سالم بهره مند سازید.

ویتامین ها، مواد معدنی و مکمل ها؟

قفسه های فروشگاه ها از مکمل های مختلفی که ادعای افزایش سلامتی شما را دارند مملو شده اند. اگر چه گزارش های زیادی مبنی بر افزایش قدرت مغز با مصرف مکمل هایی همچون ویتامین های E، B، C، بتا کاروتن و منیزیم وجود دارند اما این مواد فقط برای افرادی که یک رژیم غذایی ناقص و فاقد این مواد را دارند مفید است.

محققان با احتیاط نسبت به جنسینگ، درخت چهل ساله، ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات گیاهان دارویی و تاثیر آنها بر مغز خوشبین هستند.

قبل از مصرف این مواد با پزشکتان مشورت کنید.

برای داشتن روزی بزرگ ماده باشید

آیا می خواهید توانایی تمرکز خود را بالا ببرید؟ روز خود را با یک صبحانه شامل آبمیوه ی طبیعی، نان ساخته شده از غلات سبوس دار و ماهی قزل آلا و یک فنجان قهوه آغاز کنید. علاوه بر داشتن یک وعده ی غذایی کامل و متعادل، کارشناسان توصیه می کنند که:

  • یک خواب خوب شبانه داشته باشید.
  • برای کمک به تقویت قدرت تفکرتان ورزش کنید.
  • برای داشتن فکری آرام و راحت از تکنیک های مدیتیشن استفاده کنید.
منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید