preloader

علل و علائم سکته ی مغزی: در صورت وقوع چه باید کرد؟


علل و علائم سکته ی مغزی: در صورت وقوع چه باید کرد؟
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 19138 اشتراک گذاری :

علائم هشدار دهنده ی سکته ی مغزی

هر چهل ثانیه یک مورد سکته ی مغزی اتفاق می افتد. هر ساله در حدود 795000 آمریکایی سکته ی مغزی را تجربه می کنند. آیا شما علائم هشدار دهنده ی این بیماری را می دانید؟

اگر شما علائم هشدار دهنده ی سکته ی مغزی را مشاهده کردید، این به این معناست که مغز شما به مقدار خونی که به آن نیاز دارد، دسترسی ندارد. به عنوان مثال ممکن است شما توانایی صحبت کردن را از دست بدهید اما با گذشت زمان این عارضه بهبود یابد. ممکن است شما دچار ضعف نسبی و یا کامل شوید، مثلا این اتفاق در استفاده از بازو یا پا رخ بدهد.

نکته ی مهم این است که در صورت مشاهده ی علائم سکته ی مغزی چه باید کرد. هر چه سریع تر درمان آغاز شود، احتمال ایراد آسیب جدی به مغز کمتر خواهد بود. و این به این معناست که احتمال معلولیت های دائمی کمتر خواهد شد.

علائم هشدار دهنده ی سکته ی مغزی

گاهی علائم سکته ی مغزی به آرامی توسعه می یابند. اما اگر شما به سکته ی مغزی دچار شدید، به احتمال زیاد یک یا چند مورد از علائم هشدار دهنده و ناگهانی زیر را خواهید داشت:

  • بی حسی و ضعف در صورت، بازو و یا پا، به خصوص در یک طرف از بدن
  • گیجی و مشکل در درک کردن حرف های دیگران
  • مشکل در صحبت کردن
  • مشکل در دیدن با یک یا هر دو چشم
  • مشکل در راه رفتن و یا حفظ تعادل و هماهنگی
  • سرگیجه
  • سردرد بسیار شدید و بدون دلیل

انواع سکته ی مغزی

علائم سکته ی مغزی ممکن است بسته به نوع سکته ی مغزی، جایی از مغز که سکته در آن رخ می دهد و شدت آن، متفاوت باشد. ممکن است تشخیص سکته های مغزی ای که شدت کمتری دارند سخت تر باشد.

سکته ی مغزی ایسکمیک (Ischemic) زمانی رخ می دهد که یکی از رگ هایی که خون را به مغز می رساند مسدود شود. رخ دادن این اتفاق ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. به عنوان مثال، رسوب چربی در سرخرگ ها (تصلب شرایین) می تواند باعث ایجاد لخته ی خون شود. گاهی اوقات لخته ی خون به علت ضربان نامنظم قلب که به آن فیبریلاسیون دهلیزی گفته می شود ایجاد می شود. سپس این لخته ی خون، همراه با خون خود را به یکی از شریان هایی که خون مغز را تامین می کنند، می رساند و باعث مسدود شدن آن می شود.

سکته ی مغزی هموراژیک زمانی اتفاق می افتد که یکی از رگهای خونی ضعیف شده و دچار پارگی و ایجاد خونریزی در مغز شود.

حمله ی ایسکمیک گذرا (TIA) یک سکته ی مغزی ضعیف است که به علت انسداد موقت رگ به وجود می آید. گرچه این نوع سکته باعث ایجاد آسیب های دائمی مغزی نمی شود اما ممکن است همان علائم هشدار دهنده ی سکته ی مغزی را دارا باشد که ممکن است از چند دقیقه تا چند ساعت طول بکشند. این علائم هشدار دهنده را نباید نادیده گرفت.

در هنگام سکته ی مغزی، چه باید کرد؟

به یاد داشته باشید که سکته ی مغزی یک مورد اورژانسی پزشکی به حساب می آید. بعضی مواقع حتی سکته ی مغزی را حمله ی مغزی نیز می نامند.

  • علائم هشدار دهنده ی سکته ی مغزی را نادیده نگیرید. حتی اگر شما فقط یکی از علائم هشدار دهنده را مشاهده کردید و یا اگر این علائم خفیف هستند و یا بعد از مدتی از بین رفتند باز هم نباید این علائم را نادیده گرفت.
  • وقت را تلف نکنید. هر دقیقه برای شما می تواند حیاتی باشد.
  • در صورتی که یک یا چند مورد از علائم را برای بیشتر از چند دقیقه مشاهده کردید فورا با اورژانس تماس بگیرید. آمبولانس می تواند شما را بدون اتلاف وقت به بیمارستان منتقل کند.
  • زمان شروع علائم را به خاطر بسپارید. زمانی که به بیمارستان رسیدید، این اطلاعات می توانند مهم باشند.

اگر با شخصی بودیم و احساس کردیم که علائم هشدار دهنده ی سکته ی مغزی را دارد، اما مطمئن نبودیم، چه کنیم؟

با اورژانس (مرکز فوریت های پزشکی) تماس بگیرید. برخی از اشخاص ممکن است قضیه را انکار کنند و مثلا بگویید: "مشکل خاصی نیست." آنها نمی خواهند هیاهو به پا کنند. یا ممکن است بگویند: "عجله نکنید.". در این مواقع بهتر است به او یادآوری کنید که: اگر به اورژانس خبر بدهیم و معلوم شود که عامل به وجود آورنده ی این اختلال سکته ی مغزی نبوده، در بدترین حالت چه اتفاقی می افتد؟ هیچ، یک مراجعه ی غیر ضروری به بیمارستان داشته ایم. اما اگر این علائم هشدار دهنده نادیده گرفته شوند و در آینده معلوم شود که سکته ی مغزی بوده است، بدترین اتفاق ممکن چه خواهد بود؟ حتما نتیجه بسیار بدتر از حالت اول خواهد بود.

منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید