preloader

سرطان تیروئید: علل، علائم، تشخیص و درمان سرطان تیروئید


سرطان تیروئید: علل، علائم، تشخیص و درمان سرطان تیروئید
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 72032 اشتراک گذاری :

سرطان تیروئید چیست؟

سرطان تیروئید یک بیماریست که در آن سلول های غیر طبیعی در داخل غده تیروئید شروع به رشد می کنند. غده تیروئید یک بافت پروانه ای شکل است که در جلو گردن واقع شده است. این غده هورمون هایی ترشح می کند که به بدن کمک می کنند تا روش و میزان استفاده از انرژی را تنظیم کند که این قضیه باعث می شود تا بدن به صورت طبیعی عمل کند.

سرطان تیروئید از انواع نادر سرطان است. بسیاری از افراد مبتلا به این سرطان، به خوبی درمان می شوند زیرا که این سرطان معمولا زود تشخیص داده شده و تحت درمان قرار می گیرد. ممکن است بعد از درمان سرطان تیروئید، این سرطان دوباره عود کند. حتی ممکن است این اتفاق سالها بعد از درمان سرطان اول اتفاق بیافتد.

علل سرطان تیروئید چه چیزهایی هستند؟

متخصصان هنوز علت بروز سرطان تیروئید را نمی دانند. اما به نظر می رسد که مانند سایر سرطان ها، تغییر در DNA سلول ها در بروز این سرطان نقش داشته باشد. این تغییرات DNA می توانند ارثی باشند و یا اینکه با افزایش سن به وجود بیایند.

افرادی که به مقدار زیادی در معرض تشعشعات قرار گرفته اند از شانس ابتلا به سرطان تیروئید بالاتری برخوردارند.

در حال حاضر استفاده از اشعه X در تصویر برداری از دندان ها نمی تواند خطر ابتلا به سرطان تیروئید را افزایش دهد اما پرتو درمانی هایی که در گذشته و علل خصوص در دوران کودکی بر روی سر، گردن و شانه ها انجام گرفته اند می توانند شما را در معرض خطر ابتلا به این سرطان قرار دهند.

علائم سرطان تیروئید چه چیزهایی هستند؟

سرطان تیروئید ممکن است علائمی همچون موارد زیر داشته باشد:

  • وجود یک توده و یا یک ورم در گردن که این علامت شایعترین علامت سرطان تیروئید است.
  • احساس درد در گردن و یا بعضی اوقات در گوش ها
  • اختلال در بلع
  • اشکال در تنفس و یا خس خس ثابت در هنگام نفس کشیدن
  • تغییر صدا و خشن شدن آن
  • سرفه های مکرر که نمی توان آنها را به بیماری های دیگری مانند سرماخوردگی ارتباط داد.

ممکن است برخی از افراد فاقد علائم خاصی باشند. در چنین شرایطی ممکن است سرطان آنها با مشاهده یک توده یا یک گره در گردن آنها و در هنگام یک معاینه بالینی معمولی توسط پزشک تشخیص داده شود.

تشخیص سرطان تیروئید چگونه است؟

اگر شما یک توده در گردن خود دارید، ممکن است پزشک با انجام نمونه برداری (بیوپسی) از غده تیروئید و آزمایش کردن آنها سلول های سرطانی را تشخیص دهد. بیوپسی یک نوع آزمایش تشخیصی ساده است که در آن با استفاده از یک سوزن، یک تکه کوچک از بافت تیروئید برداشته می شود و مورد ازمایش قرار می گیرد.

گاهی اوقات نتایج آزمایش بیوپسی به درستی مشخص و روشن نیست. در چنین مواردی ممکن است لازم باشد که قبل از اینکه سرطانی شدن تیروئید شما به اثبات برسد، کل تیروئید و یا بخشی از آن توسط عمل جراحی برداشته شود.

درمان سرطان تیروئید چگونه است؟

درمان سرطان تیروئید از طریق عمل جراحی و یا در برخی موارد از طریق ید رادیواکتیو انجام می شود. در مواردی نادر نیز شیمی درمانی و یا پرتو درمانی به کار می رود. روش درمانی انتخاب شده توسط پزشک به سن شما، نوع سرطان تیروئید و همچنین مرحله سرطان شما بستگی دارد. منظور از مرحله سرطان این است که بیماری شما تا چه اندازه شدید است و غده سرطانی تا چه حد گسترش پیدا کرده است.

اگر سرطان در خارج از تیروئید گسترش پیدا کرده باشد ممکن است پزشک مجبور به برداشتن غده های لنفاوی گردن نیز شود.

 

 

اگر شما دغدغه مبارزه با این بیماری را دارید، به طرح جامع ملی کرشمه بپیوندید...

منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید