preloader

پیشگیری و درمان گوشهای برجسته


پیشگیری و درمان گوشهای برجسته
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 15128 اشتراک گذاری :

گوشها نیز مانند دیگر اجزاء صورت در زیبایی فرد تاثیر گذار می باشند. بزرگی و برجستگی گوشها یکی از عوامل مهم نازیبایی گوش محسوب می شوند. گاهی این مشکل، از سوی اطرافیان، سوژه ای برای تمسخر و آزار فرد مبتلا می شود. اغلب افراد مبتلا، با بلند کردن موهای خود، سعی در پوشاندن گوشها دارند. هرچند این کار برای خانمها راحتتر انجام می گیرد ولی در آقایان به آسانی امکان پذیر نیست.

گوش برجسته چیست؟

گوش افراد مختلف، شکلهای متفاوتی دارد ولی از مشخصات عمومی گوش نرمال، تناسب آن با دیگر اجزاء صورت است. زاویه ای که گوش با جمجمه می سازد به طور طبیعی 30-25 درجه است و فاصله لبه گوش تا جمجمه 20-15 میلیمتر است. درصورتی که این زاویه و یا فاصله، بیشتر از مقدار بالا باشد، به آن گوش برجسته می گوییم. گوش برجسته، اغلب به صورت دوطرفه دیده می شود ولی گاهی به صورت یکطرفه ایجاد می شود.

علت گوش برجسته چیست و چگونه از آن پیشگیری کنیم؟

ایجاد شدن گوش برجسته، اغلب جنبه ژنتیکی دارد و ژن آن غالب است. به دلیل نرمی لاله گوش نوزادان، برای پیشگیری در نوزاد مبتلا، می توان بوسیله غالب هایی از ایجاد گوش برجسته جلوگیری کرد. البته این کار در سه هفته اول زندگی، پاسخ مناسبی می دهد و بعد از آن چندان تاثیری ندارد. ضمنا باید در نظر داشت که از فشردگی بیش از حد گوش جلوگیری شود زیرا می تواند شکل گوش را به صورت گوش مچاله شده تغییر دهد. به یاد داشته باشیم که گوش برجسته در کودکان زیر 3-2 سال با شیوع بیشتری دیده می شود که بعدها با رشد کودک اغلب آنها اصلاح شده و نیاز به هیچگونه درمانی ندارند. رشد لاله گوش تقریبا در شش سالگی کامل می شود و بعد از این زمان، بدون درمان، بهبودی در وضعیت گوشها ایجاد نخواهد شد.

عارضه گوش برجسته چیست؟

خوشبختانه افراد مبتلا به گوش برجسته، شنوایی کاملا نرمال دارند. از سوی دیگر ضریب هوشی این افراد مانند دیگر افراد جامعه است و بعضا ضریب هوشی بالاتری در آنها دیده می شود. عارضه مهم گوش برجسته، اثرات روحی - روانی و کاهش اعتماد به نفس در فعالیتهای اجتماعی فرد مبتلا است.

درمان گوش برجسته به چه صورت انجام می شود؟

گوش برجسته با روش جراحی و به صورت سرپایی قابل اصلاح است. این کار تحت بیحسی موضعی و بدون نیاز به بیهوشی انجام می گیرد. البته در بچه ها و کسانی که به دلیل ترس، قادر به همکاری نمی باشند، این کار زیر بیهوشی صورت می گیرد. بوسیله برشی که در پشت گوش داده می شود، قسمتی از غضروف برداشته شده و یا تغییر شکل پیدا می کند. بعدها محل برش به خوبی ترمیم می شود و به دلیل موقعیتی که دارد هیچگاه دیده نمی شود. این عمل تاثیری در شنوایی فرد ایجاد نمی کند.

چه سنی برای جراحی مناسب است؟

این عمل بعد از کامل شدن رشد غضروف، (بعد از 6 سالگی) انجام می شود. نتیجه عمل در بچه ها و بزرگسالان رضایت بخش بوده و چندان فرقی با یکدیگر ندارد. ولی اگر این کار در کودکی انجام شود می تواند از کاهش اعتماد به نفس و منزوی شدن فرد مبتلا پیشگیری نماید.

دوره بهبود بعد از عمل چگونه است؟

این عمل بسیار سبک بوده و همانطور که گفته شد به صورت سرپایی انجام می گیرد. بعد از جراحی نیازی به استراحت در منزل نیست و روز بعد از عمل، فرد می تواند به مدرسه یا محل کار خود برود.

بعد از عمل چه مراقبتهایی لازم است؟

  1. به مدت 3-1 روز پانسمان نرمی روی گوشها قرار می گیرد.
  2. لازم است بیمار هر روز به حمام برود و محل زخم را با آب و صابون معمولی شستشو دهد.
  3. داروهای تجویز شده برای کاهش درد و جلوگیری از عفونت زخم به موقع مصرف شود.
  4. به مدت چند هفته در حین خواب از هدبند (head band) استفاده شود.
  5. به مدت 12-6 ماه از ضربه به گوش و کشیدگی گوش، جلوگیری شود.
اکبر بیات

نویسنده : اکبر بیات

متخصص گوش و حلق و بینی

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظرات کاربران
مارال ایمانی 1402/03/06
سلام دختر من ۱۸ ماهش گوشش برجسته بدون جراحی راه حلی داره
نظرات کاربران
محمد خسروی 1401/02/14
سلام ببخشید لطف میکنید هزینه عمل رو بگید و اینکه مطبتون کجاش
نظرات کاربران
محمد ‌ 1400/07/26
سلام ببخشید هزینه عمل برجستگی گوش چقدر هست؟
نظرات کاربران
فواد سلیمی 1400/05/26
سلام دخترم هشت ماهش گوشش برجستگی داره، اوایل هد بستیم، ولی گوشش زیر سرش تا میشد ، ایا خودش رفع میشه یا باید عمل بشه، یا راهکاری هست که تا دیر نشده انجام بدیم ممنون
نظرات کاربران
Mahdi aliakbari 1400/02/03
سلام من ۱۸ سالمه و گوشام برجسته است واقعا اعتماد به نفسم پایین اومده یه راه حل بهم بگین به غیر از عمل هزینه عمل حدودا چقدره؟
نظرات کاربران
Zahra Kh 1400/01/06
سلام هزینه عمل گوش چقدره.بچه ام ۵ ساله شه؟
نظرات کاربران
Faeze Hasani 1399/05/11
ببخشید من گوشم کمی برجستگی داره از عمل هم میترسم میشه شما راهنمایی کنید و قیمت عمل میتونم بپرسم چنده؟
نظرات کاربران
پاسخ شفاجو 1399/05/11
<p>سلام وقت بخیر خانم حسنی، شما میتونید از این لینک سوال خودتون رو بپرسین تا ما جواب متخصص مربوطه رو براتون ارسال کنیم. امیدوارم سلامت باشید</p> <p><a href="https://shafajoo.com/telemedicine">https://shafajoo.com/telemedicine</a></p>
نظرات کاربران
Zzeynab Gholamrezapour 1398/10/24
سلام خسته نباشید پسرم ۴ماهشه حس میکنم گوشش داره بدفرم میشه موقع خوابیدن گوشش تا میشه چ کار میتونم بکنم ممنون میشم کمکم کنین
نظرات کاربران
پاسخ شفاجو 1398/10/28
سلام شما برای مشاوره به پزشک گوش و حلق و بینی مراجعه بفرمایید که از بخش پزشکان شما میتوانید پزشک خود را انتخاب و نوبتتان را دریافت کنید.