preloader

تبخال یا زخم سرماخوردگی(زکام) چیست؟


تبخال یا زخم سرماخوردگی(زکام) چیست؟
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 15867 اشتراک گذاری :

زخم های تبخال و آنچه شما باید در رابطه با آن بدانید

اصول اولیه

زخم های سرما خوردگی که ممکن است شما آنها را به عنوان تبخال بشناسید ، اثبات این قضیه است که زندگی می تواند چقدر  ناعادلانه باشد! زیرا بعضی از افراد تبخال می زنند و برخی به هیچ وجه نمی زنند! این تبخال ها فرد را  دچار خارش می کند و دردناک می شوند تا حدی که می توانند احساس بیهوشی به فرد بدهد! اما راه هایی نیز برای درمان و جلوگیری از آنها وجود دارد.


سرما خوردگی مقصر نیست

با وجود نامی که این زخم  ها دارند سرما خوردگی و سرما چیزی نیست که آنها را ایجاد می کند. علت آن اغلب  ویروس هرپس سیمپلکس نوع 1 (HSV-1) است. فرد آن را از تماس با پوست یا مایع بدن فرد آلوده دریافت می کنید. ویروس به پوست شما آسیب می رساند و این آسیب باعث می شود که زخم های ناگهانی ایجاد شوند و معمولاً حدود یک هفته طول بکشد. ویرووسHSV-1  در داخل سلول های عصبی پنهان می شود، بنابراین هرگز به طور کامل درمان نمی گردد.

 

چرا همه آنها را نمی گیرند؟

حدود دو سوم از ما با ویروس HSV-1 آلوده شده ایم. این آلوده شدن معمولا از طریق بوسیدن خویشاوندان یا شرکای جنسی به وجود می آید. پس چرا فقط چند نفر از بدشانس ها زخم های تبخالی  را تجربه می کنند؟! پاسخ ممکن است در ژن های افراد باشد. اکثر افرادی که زخم های تبخالی می زنند، ژن هایی دارند که ممکن است مربوط به نحوه عملکرد HSV-1 در بدن شان  باشد و  این قضیه می تواند به علت سرایت بیماری نیز باشد.

 

عوامل موثر چیست؟

HSV-1  در سیستم اعصاب شما زندگی می کند و اغلب زمان ها غیر فعال  است، اما ممکن است عمواملی آن را از حالت پنهان و خاموش بیرون آورند و موجب زخم های تبخالی شوند. عواملی مانند نور خورشید ، تب یا استرس و عادت ماهیانه  از آن جمله اند.

بعضی افراد زخم را دو بار در سال یا کمتر می گیرند. برای دیگران، این یک اتفاق ماهانه است.


زخم های دهان و دندان مثل آفت یا برفک مانند تبخال  نیستند

زخم های تبخالی معمولا بر لب ها ظاهر می شوند. زخم های دهان و دندان داخل دهان فرد را تحت  تاثیر قرار می دهند. آنها ویروسی و مسری نیستند. هیچ کس نمی داند که چه چیزی باعث ایجاد آن ها می شود. زخم های تبخال به طور معمول نشانه فعال شدن خود را با یک جوش قرمز، تحریک شدن پشت سر هم پوست و سپس پوسته پوسته شدن بلافاصله قبل از بهبودی آشکار می کنند.


 از چه زمانی باید مشکوک به شروع تبخال شد؟

از زمانی که پوست شما دچار خارش یا قرمزی می شود، ویروس احتمالا وجود دارد و شما می توانید آن را منتقل کنید. وقتی تاول ظاهر می شود و درست پس از باز شدن زخم، بیشتر مسری هستید. هنگامی که پوست شما به طور کامل بهبود می یابد و به نظر می رسد طبیعی است، دیگر نمی توانید  ویروس را انتقال  دهید. اما می توانید ویروس را از طریق بزاق خود در هر زمانی، منتقل کنید حتی زمانی که دچار زخم نباشید.

 

چگونه ویروس گسترش می یابد؟

انتقال از طریق مایعات بدن و معمولا از طریق لب فرد آلوده است، حتی اگر هیچ درد آشکاری وجود ندارد؛ بوسیدن راه اصلی انتقال هستند زیرا این ویروس اغلب در بزاق زندگی می کند، همچنین اگر فرد از ظروف آشپزخانه یا عینک فرد مبتلا استفاده کنید می تواند آن را دریافت کند. رابطه جنسی دهانی گاهی منجر به عفونت تناسلی همسر فرد مبتلا  میشود.


آیا می توانید انتقال آن را متوقف کنید؟

بله در حالی که درد دارید احتیاط کنید؛ بوسه نزنید، مسواک ها، کارد و چنگال یا عینک را به اشتراک نگذارید ممانعت از دست دادن و رابطه جنسی دهانی می تواند گسترش HSV-1  را به مقدار زیادی کاهش می دهد، اگرچه ممکن است قادر به کنترل کامل آن نباشید.


چگونه درد را تسکین دهیم؟

در حالی که از اولین روز ظاهر شدن تبخال می تواند تا 2 هفته طول بکشد، زخم های پس از آن ممکن است طولانی تر از یک هفته باشد. هیچ درمان قاطعی برای زخم های تبخال وجود ندارد، اما برخی از پماد ها و ژل ها می توانند علائمی مانند سوزش و درد را کاهش دهند. همچنین می توانید کمپرس گرم یا سرد را هم امتحان کنید.


کرم های ضد ویروسی می توانند کمک کنند

این کرم ها اغلب طول درمان زخم های تبخال را کاهش می دهند. اما بهتر است از آن ها با مشاهده اولین نشانه  شیوع بیماری استفاده کنید. کرم دکوسانول (Abreva) بیشتر در دسترس است و کرم Acyclovir (Zovirax) و Penciclovir (Denavir) به صورت تجویزی قابل تهیه اند.


داروهای نسخه ای موجود

آنها می توانند زمان بهبودی را از زمانی که شما اولین نشانه تبخال مانند داغی پوست، قرمزی یا خارش را مشاهده می کنید، کاهش دهند. شما باید قبل از شروع زخم های تبخال آن را به مدت 5 روز و یا 5 بار در روز استفاده کنید یا می توانید از داروی والاتکلوویر (Valtrex) در اولین مشاهده علامت تبخال استفاده و سپس 12 ساعت بعد از آن، آیسکلوویر را شروع کنید.

Famciclovir  (Famvir) می تواند به عنوان یک دوز دارویی به شما داده شود.

باکسی acyclovir (Sitavig ) نیز می تواند به شما کمک کند اما به جای خوردن باید آن را روی لثه ها قرار داده و اجازه دهید تا دارو حل شود.

 

چگونه بدانیم این درد یک درد تبخال است؟

در مورد تبخال هایی که در لب نیستند چه می دانید؟ آنها خیلی به هم شبیه نیستند، آنها می توانند روی صورت شما مانند گونه، چانه و بینی ظاهر شوند. اغلب زخم های تبخال در هر زمان در هر منطقه دوباره ظاهر می شود.

 

آیا آن ها به بدن شما منتقل می شوند؟

بله، اما نادر است؛ اگر یک تبخال را لمس کنید سپس یک ناحیه پوست تان باز باشد یا غشای مخاطی را لمس کنید (این لایه محافظ مرطوب موجود در مکان هایی است که بدن شما به بیرون راه دارد مثل دهان، بینی، آلت تناسلی) ممکن است انتقال اتفاق بیافتد، این انتقال می تواند به عفونت تبخال منجر شود. برای جلوگیری از این اتفاق، دست ها را بشویید و زخم را لمس نکنید.

 

این زخم کجا می تواند خطرناک باشد؟

در چشمان شما. این تبخال در چشم ها  اغلب بر روی قرنیه تاثیر می گذارد. این علت عفونی اغلب سبب کوری قرنیه است بنابراین در اسرع وقت باید درمان شود.

   Herpettic whitlow نیز یک وضعیت دردناک است که بر انگشتان فرد تاثیر می گذارد و اغلب در کودکان و زمانی که دچار سردرد میشوند و انگشتان دست یا انگشتانشان را میشکنند این اتفاق رخ داده است.


چگونه از شیوع بیماری جلوگیری کنیم؟

جلوگیری از گسترش بیماری به طور کامل مشکل است، اما کار هایی وجود دارند که می توانند به حالت غیر فعال ماندن ویرووس کمک کنند. بدانید عوامل چه هستند و از آنها اجتناب کنید مانند دور ماندن از نور مستقیم خورشید یا استفاده از کرم های ضد آفتاب و محافظ UV، پیداکردن چیزهایی که برای مدیریت استرس شما موثرند. سیستم ایمنی بدن خود را با مقدار کافی خواب و ورزش روزانه حفظ کنید.


چه هنگامی باید به پزشک مراجعه کنید؟

پزشک خود را ببینید اگر:
سیستم ایمنی ضعیف دارید.
زخم های تبخال در عرض دو هفته بهبود نمی یابند.
علائم شما شدید است.
چشم شما تحریک می شود.
سر درد را مکرر و شدید دارید.

 

برای دریافت رژیم آنلاین شفاجو کلیک کنید.

منبع: WebMD
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید