preloader

با مراقبت و درمان مفاصل زانو و لگن، سلامت آن‌ها را حفظ کنید


با مراقبت و درمان مفاصل زانو و لگن، سلامت آن‌ها را حفظ کنید
امتیاز 4.6 / تعداد بازدید : 10123 اشتراک گذاری :

با به‌روزترین روش‌های ‌درمانی عملکرد مفاصل بدن را بهبود ببخشید

سبک زندگی شهرنشینی وقتی با عدم تحرک کافی و تغذیه نامناسب همراه باشد، گاهی سبب بروز انواع بیماری‌های‌ جسمی مرتبط با استخوان‌ها و مفاصل می‌شود. در واقع این نواحی از بدن، همواره در معرض انواع ضربات و تحرکات شدید هستند. از آنجا که آسیب‌های زانو و لگن در سال‌های گذشته رو به افزایش بوده است، از این رو، باید با بهره‌مندی از به‌روزترین روش‌های ‌درمانی و اقدامات پیشگیرانه، عملکرد آن‌ها را بهبود ببخشید. در حال حاضر، با پیشرفت فناوری‌های پزشکی و ساخت جدیدترین تجهیزات، امکان ساخت انواع پروتز و تعویض مفاصل زانو و لگن وجود دارد که به یکی از محبوب‌ترین روش‌های ‌درمانی تبدیل شده است. در این مطلب با انواع خدمات مربوط به تعویض مفاصل زانو و لگن و درمان شکستگی‌های‌ استخوان آشنا می‌شویم و بهترین مرکز برای دریافت این خدمات را به شما معرفی می‌کنیم.

جراحی و تعویض مفاصل زانو و لگن چه مزایایی دارد؟

جراحی مفاصل زانو و لگن جزو جراحی‌های باز و تهاجمی به شمار می‌‌‌آید. یعنی اینکه جراح ارتوپد برای دسترسی به ناحیه صدمه‌دیده، مفاصل را برش می‌‌‌زنند. یکی از رایج‌ترین این جراحی‌ها، تعویض مفاصل زانو و لگن است. در این روش، ناحیه آسیب‌دیده یا تخریب‌شده، با مفصلی جدید جایگزین خواهد شد.

گاهی ممکن است مفاصل این نواحی از بدن، دچار آسیب‌دیدگی‌های ‌ جدی شوند. در این موارد، باید حتما این مشکلات را با یک پزشک متخصص در میان بگذارید. چرا که در صورت سهل‌انگاری، ممکن است آسیب‌های ‌جبران‌ناپذیری را برای شما در پی داشته باشد. روش‌های ‌ مختلفی برای درمان آسیب مفاصل زانو و لگن وجود دارد که جراحی یکی از پرکاربردترین آن‌ها است که البته به‌عنوان آخرین روش توصیه‌شده از سوی پزشکان است. از جمله موارد ضروری برای جراحی مفاصل عبارت‌اند از:

  • شکستگی استخوان
  • جراحی تومورهای استخوان
  • آرتروز زانو
  • آرتریت زانو
  • روماتیسم زانو

 

تعویض مفصل زانو

در ناحیه مفصل زانو، وجود بافت‌های انعطاف‌پذیر غضروفی در انتهای استخوان آن‌ها، باعث می‌‌‌شود که حرکت مفاصل به‌راحتی انجام شود. اما بر اثر اصطکاک ایجادشده در این ناحیه و تخریب غضروف‌ها، در نهایت استخوان‌های ‌ساییده شده و درد شدیدی را در زانو احساس خواهید کرد. در این موارد، یکی از روش‌های ‌ درمانی توصیه‌شده تعویض مفصل زانو است که باید توسط یک پزشک جراح متخصص انجام شود.

تعویض مفصل زانو یکی از رایج‌ترین و البته موفقیت‌آمیزترین جراحی‌ها در سطح جهان است. با این حال، پزشکان به‌هیچ‌وجه در مراحل اولیه جراحی را توصیه نمی‌کنند، بلکه از روش‌های ‌ درمانی‌ای مانند فیزیوتراپی یا درمان‌های ‌ دارویی استفاده می‌‌‌کنند. درصورتی‌که این روش‌های ‌ درمانی چندان موثر نبود، آنگاه جراحی را به‌عنوان آخرین روش درمانی به کار می‌‌‌برند.

درمان شکستگی استخوان

امروزه اغلب شکستگی‌های استخوان با عمل جراحی قابل درمان هستند. در مرحله اول، با روشی‌هایی از جمله کشش سعی می‌‌‌شود که استخوان دچار شکستگی به‌صورت بسته جااندازی شود. جااندازی استخوان در اتاق عمل و توسط پزشک متخصص انجام می‌‌‌شود. مراحل جااندازی روی مانیتور قابل‌نمایش است. در موارد اندکی که جااندازی به‌صورت بسته ممکن نباشد، پزشک از روش باز استفاده می‌‌‌کند. در نهایت برای تثبیت شکستگی استخوان، از میله (Nail)، پلیت یا اکسترنال فیکساتور در داخل استخوان استفاده می‌‌‌شود.

درمان دررفتگی مادرزادی لگن و مفصل ران

دررفتگی مادرزادی لگن و مفصل ران، در صورتی رخ می‌‌‌دهد که نوزاد در زمان تولد با لگنی ناپایدار به دنیا آمده باشد. در این شرایط، مفصل ران در مراحل رشد و تکامل، از فرم طبیعی خود خارج می‌‌‌شود. به این نوع اختلال، دیسپلازی مادرزادی مفصل لگن نیز می‌‌‌گویند. اگر این اختلال حاد باشد، مفصل نوزاد ممکن است دچار دررفتگی شود. به‌عبارت‌دیگر، سر توپی شکل استخوان ران از کاسه لگن خارج خواهد شد.   

در مورد دررفتگی مادرزادی لگن، پزشکان از طریق آزمایش اولتراسوند نوزادان کم‌تر از چهار ماه را معاینه می‌‌‌کنند. در مورد نوزادان بالاتر از چهار ماه، از رادیوگرافی استفاده می‌‌‌شود. پزشکان برای درمان دررفتگی مادرزادی لگن، هم از عمل جراحی و هم از سایر روش‌های ‌ استفاده می‌‌‌کنند.

 

تعویض مفصل لگن

شما ممکن است در اثر فعالیت‌های روزمره یا وارد شدن ضربات شدید، درد زیادی را در ناحیه لگن، کشاله ران و ستون فقرات خود احساس کنید. گاهی، شدت آسیب به حدی است که شما ممکن است در هنگام استراحت نیز درد زیادی را در این ناحیه تحمل کنید. در این نوع عمل جراحی، سن بیمار اهمیتی ندارد و تنها در صورتی از این روش درمانی استفاده می‌‌‌شود که درمان‌های اولیه مانند فیزیوتراپی روی بیمار جواب ندهد. با تعویض مفصل لگن، علاوه بر تسکین درد بیمار، عملکرد این ناحیه از بدن نیز بهبود پیدا می‌‌‌کند و فرد می‌‌‌تواند فعالیت‌های روزمره خود را به‌صورت معمول از سر بگیرد. لازم به ذکر است دکتر طاهری اعظم یکی از برترین پزشکان متخصص در زمینه تعویض مفصل لگن در ایران است.

جراحی تومورهای استخوانی

هدف از جراحی تومورهای استخوانی، خارج کردن بافت تومورال از استخوان است. حتی اگر چند سلول سرطانی باقی بمانند، این پتانسیل را دارند که دوباره رشد کنند و تومور جدیدی ایجاد کنند. از این رو، پزشکان جراح برای اینکه اطمینان حاصل کنند که کل بافت تومور را از بدن خارج کرده‌اند، بخشی از بافت سالم را نیز خارج می‌‌‌کنند. این نوع جراحی را در اصطلاح Wide Resection می‌‌‌گویند.

پس از خارج کردن بافت سرطانی، آن را به آزمایشگاه انتقال می‌‌‌دهند. در آزمایشگاه، پزشک پاتولوژیست، نمونه تومور را بررسی می‌‌‌کند. پزشک متخصص با بررسی بافت حاشیه تومور می‌‌‌تواند تشخیص دهد که امکان عود مجدد تومور وجود دارد یا خیر. اگر در بافت حاشیه تومور، اثری از سلول‌های سرطانی وجود داشته باشد، ممکن است تومور جدیدی در بدن شکل بگیرد.

با خدمات دکتر طاهری اعظم توانمندی‌های حرکتی خود را بازگردانید

زانو و لگن از جمله نواحی بدن هستند که احتمال آسیب‌دیدگی آن‌ها بسیار بالا است. ساختار مفاصل زانو نیز به شکلی است که ممکن است در اثر فعالیت‌های‌ شدید، صدمه‌ دیده و در این ناحیه احساس درد کنید. البته گاهی اوقات نیز بر اثر وارد شدن ضربات ناگهانی یا پیچ خوردن، ممکن است زانو آسیب ببیند. البته این امر بیشتر در میان ورزشکاران حرفه‌ای متداول است. از این رو، برای تسکین درد و بهبود عملکرد باید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

درصورتی‌که فیزیوتراپی یا درمان‌های ‌دارویی روی بیماران اثر چندانی نداشته باشد، پزشکان از عمل جراحی برای درمان استفاده می‌‌‌کنند. یکی از مجرب‌ترین پزشکان متخصص در این زمینه دکتر طاهری اعظم است. شما می‌‌‌توانید با مراجعه به کلکینیک دکتر طاهری اعظم از انواع خدمات از جمله تعویض مفصل زانو، لگن و درمان شکستگی‌های استخوان بهره‌مند شوید.

 

 

منبع: شفاجو
نویسنده : شفاجو

نظرات کاربران

شما هم میتوانید نظرات خود را در این بخش بیان کنید

برای ثبت نظر، لازم است ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.


نظری برای نمایش وجود ندارد , شما اولین باشید